Du er her

Nytt kjøpesenter jubler for økt grensehandel

Ferske tall fra SSB viser at grensehandelen fortsatt øker. Nå åpner norske investorer et nytt kjøpesenter ved Strömstad – og jubler for den økte grensehandelen.
Av Kjedemagasinet
Publisert 10.06.2015 15:25

Vi dro på 1,7 millioner dagsturer over grensen i årets tre første måneder – en økning på 11 prosent sammenliknet med samme periode i fjor. Dette gjør at man ikke er redd for å investere langs med grensen.

Norsk grensehandel står for tre prosent av den totale detaljomsetningen i Sverige. Det betyr nordmenn handlet i Sverige for ca. 17 milliarder SEK i 2014 ifølge ferske tall fra Svensk Handel og HUI Research.  Det ble handlet for 7,2 milliarder norske kroner i Strömstad alene, soleklart foran nest største grensehandelsområde, Charlottenberg, med 2,2 milliarder.

Innbyggerne i Strömstad håper nå på at enda flere penger ruller inn etter at det nye kjøpesenteret Gallerian Strömstad åpner 11. juni.

– Grensehandel med Norge er svært viktig for kommunen og er det vi lever av, sier ordfører i Strömstad, Peter Dafteryd, ifølge en pressemelding fra Gallerian Strömstad.

22 prosent av de sysselsatte i Strömstad jobber i detaljhandelen. 

– Derfor er det positivt at vi får et nytt kjøpesenter som kan tiltrekke seg flere handlende som besøker den flotte byen vår, sier ordføreren.

Mens noen tror at grensehandelen har nådd metningspunktet, mener Per Andersson i HUI research i Sverige at den fortsatt vil øke: 

– Det er lite som tyder på reduksjon i avgiftsnivået på populære dagligvarer i Norge. Så lenge det er penger å spare i Sverige, vil økningen i grensehandelen bare fortsette. 

Likevel ser man tegn til at det ikke lenger er nok med bare butikker. De som klarer å skille seg ut, eller tilby noe mer enn butikker, vil klare seg bedre. 

– Det kan for eksempel være et ekte sentrum, med koselige kafeer, kultur og nisjebutikker. Dette kan både Strømstad og Eda utnytte, mener Per Andersson. 

Det er nettopp dette utbyggerne av Gallerian Strömstad ønsker å utnytte: 

– Foruten å ligge vegg i vegg med Systembolaget, er vi posisjonert rett utenfor Strömstad by, som har kultur, sjø og andre severdigheter. Dette gjør at våre kunder kan få en mer variert opplevelse utover det å bare handle på et kjøpesenter, sier senterleder hos Gallerian Strömstad, Carina Hansson, som håper på ca. én million kunder innom senteret det første halvåret. 

– Vårt mål er å løfte grensehandelen til et nytt nivå. Kundene stiller stadig høyere krav til kvalitet og utvalg. Med et godt utvalg butikker, og ikke minst Strömstad Mat, vil kundene oppleve dette, sier hun.

 

Nøkkelord