Fra Kilden i Stavanger. Foto: MK Illumination

Økende investeringsvilje for dekorativ belysning

MK Illumination leverer dekorativ belysning til norsk retail. Når kundeopplevelsen blir viktigere, blir også belysning prioritert høyere. Men Norge ligger fortsatt etter andre europeiske land.

Publisert

MK Illumination er blant de ledende aktørene på det norske markedet for dekorativt lys. I europeisk målestokk er de klart størst. I Norge leverer de både til store og små kjøpesentre.

– Vi selger ikke lys, men opplevelse. Kundeopplevelse er blitt viktigere, og produktene vi leverer spiller inn her, understreker Øyvind Sætre, partner i MK, overfor Retailmagasinet.

Målet er å skape lys som gjør folk glade. Blant annet har de levert prosjekter til Oslo City, Byporten, Promenaden, McDonald's og Studenterlunden. Olav Thon Gruppen/AMFI er en betydelig kunde.

De fire ansatte hos MK Illumination i Norge: Rune Just Arsjø-Hansen, Thomas Knutsen, Øyvind Sætre og daglig leder Lisa Sætre i "sjefsstolen" foran. Foto: MK Illumination

MK Illumination ble etablert i Østerrike i 1996 av Maria og Klaus Mark. I 2007 ble det etablert datterselskap i Norge. I løpet av disse årene har omsetningen her til lands steget fra tre til 26 millioner kroner.

De har 1.000 m2 lager og kontor på Helsfyr i Oslo. Her lagres dekor for kunder.

MK har 11 fabrikker i Europa, Asia og Mexico. Leveranser på det norske markedet kommer i hovedsak fra fabrikken i Slovakia. Konsernet har kontorer i 42 land, og selger til over 100. Sentrallageret for Norden ligger i Malmö.

Håndverk

Produksjonen er håndverk. Seriene er små, så automatisering av prosesser har lite for seg.

– Alt som kan tegnes, kan produseres. Selv om noen prosjekter selvsagt er mer kompliserte enn andre, sier KAM Rune Arsjø-Hansen. Han har jobbet med vinterbelysning i 30 år.

Det blitt mer vanlig med avanserte 3D-figurer, noe som gir kundene opplevelse og wow-effekt. Her fra Stockholm. Foto: MK Illumination

MK produserer og selger ikke bare lysdekor, men også dekorative, animerte figurer i glassfiber. Tradisjonelt er det blitt brukt lyslenker, men nå er det blitt mer vanlig med avanserte 3D-figurer. Noe som gir kundene opplevelse og wow-effekt.

– Kunder flest ønsker seg noe unikt, og det får de som regel. Vi i MK har mange varianter i produktkatalogene våre som kan settes sammen i svært mange kombinasjoner, sier Øyvind Sætre.

MK leverer også kulisser og scener for events som messer og konserter

Funksjonell belysning skal de derimot ikke inn på, for de vil holde seg til dekor.

Erfaringer deles mellom landene i MK-konsernet. De legges vekt på å gi hverandre kreativ input. Det er en intern konkurranse mellom landene å komme inn i MKs katalog med sine prosjekter.

Sesongen strekkes

Typisk er vinterdekoren oppe mellom november og januar, men noen kunder beholder den lenger.

Den gjengse oppfatningen at det ikke er noe poeng med lysdekor i nordiske land i sommerhalvåret: "Det er for lyst."

MK er ikke nødvendigvis enig i det og viser til aktører som bruker lys også på sommeren, og oppnår effekt. De satser derfor på å få prosjekter også om sommeren. Alt tyder likevel på at det er de mørkeste vintermånedene som vil være høysesong også i framtida.

Økende investeringsvilje

– Bruker norske retailere med penger på vinterbelysning?

Vinterbelysning er opplevelse. Promenaden Management ønsket å skape nytt liv i området. De var svært inspirert av julebelysningen som dekorerte området på 50-tallet. Det var derfor viktig å gjenskape nostalgien i det nye designet. Foto: MK Illumination

– Norske kjøpesentre viser større vilje til å investere, men vi ligger fortsatt bak andre nordiske land. Og på kontinentet bruker sentre mer penger på dekorativ vinterbelysning enn hos oss, svarer Lisa Sætre. Hun overtok rollen som daglig leder etter sin mann Øyvind i fjor.

Norsk retail og kjøpesentrene har innsett at det må satses mer på opplevelser for å få kundene til å komme. Trenden er at det blir rausere fellesarealer og flere spisesteder.

Sentrene vil ha møteplasser og photo points hvor kundene kan deler bilder i sosiale medier.

MK er selv aktive på sosiale medier. Ikke unaturlig bruker de Instagram for å dele bilder av de dekorative installasjonene.

For ikke å sprenge budsjettet er det vanlig for kjøpesentrene å foreta en grunninvestering med tre-fem års horisont og så variere noen elementer fra år til år.

– Da beholdes en rød tråd som går igjen, forklarer Arsjø-Hansen.

I flere år har MK Illumination samarbeidet med NCSC om prisen "The Nordic Star by MK". Her konkurrerer kjøpesentre i Norge, Sverige og Finland om å bli Nordens beste kjøpesenter. Nytt av året er at MK Illumination også skal dele ut "The Norwegian Star by MK" på Kjøpesenterkonferansen i Trondheim 17. oktober.

Totalleverandør

Øyvind Sætre understreker at MK er fullservice. Etter å ha utvidet verdikjeden skal de kunne levere alt: Kreativt, produksjon, montering, lager.

– Kundene våre trenger kun å forholde seg til oss. Vi trenger bare å vite datoene for når dekoren skal opp og ned, sier Thomas Knutsen som begynte som KAM i MK Illumination i mai.

MK har inngått avtale med underleverandører i de største byene som foretar montering. Montering og demontering utgjør typisk en femtedel av totalkostnaden.

Framover skal MK satse tyngre mot hoteller, kontorbygg og resepsjoner.

– Vi utforsker dette markedet. Trenden er mer åpne landskap og vilje til å investere for å skape bedre opplevelse for kunder og ansatte, avslutter Øyvind Sætre.

Powered by Labrador CMS