VEKST: Senterdirektør for Strømmen Storsenter, Per Kristian Trøen, markedssjef Jannicke Bergmann og teknisk sjef Ole Herredsvela kan vise gode tall for første halvår 2015.

Økning første halvår

Strømmen Storsenter, som er Skandinavias største målt i antall butikker, viser et sterkt resultat i første halvår 2015 – med vekst både i omsetning og antall besøkende.

Publisert

Det skejr samtidig som SSB melder om generell tilbakegang i resten av detaljhandelen.

Ferske tall oppsummerer et godt første halvår for Norges og Skandinavias største kjøpesenter. 30-årsjubilanten Strømmen Storsenter kan vise til en vekst på over 100 millioner kroner i omsetning, noe som er åtte prosent mer enn for samme periode i 2014. Besøkstallet var på 2,56 millioner, noe som er en økning på over 220 000 flere besøkende sammenlignet med første halvår i fjor. Økningen kommer til tross for en generell nedgang i detaljhandelen. Statistisk sentralbyrå melder om fall i omsetning for norsk detaljhandel med 3,4 prosent i sine sesongjusterte tall fra april til mai.

Senterdirektør for Strømmen Storsenter, Per Kristian Trøen, tror årsaken til veksten senteret opplever, er sammensatt:

– Vi merker oss at Storsenteret er «kjerringa mot Strømmen» for tiden, noe som er resultatet av målbevisst jobbing over lang tid. Vi tror at årsaken til veksten er at vi treffer riktig både med butikkonsepter og tilleggsopplevelser i senteret. Vi fokuserer alltid på å fenge publikum, sier Trøen.

Sportsbutikkene XXL, G-MAX, Anton Sport, Norrøna og Løplabbet har sammen en vekst på nærmere 18 prosent i omsetningen første halvår 2015. Utover sport er det de kjente nisjebutikkene som er de største trekkplastrene på Strømmen, forteller senderdirektøren.

– Våre undersøkelser viser at sportsbutikkene i større grad enn tidligere greier å stoppe handelslekkasjen ut av Romerike. Utover sport ser vi at flere nisjebutikker er de største trekkplastrene på Strømmen, som Nespresso Pop-up store-butikken, som kom inn i fjor og som har blitt en attraksjon for besøkende utenfor vårt lokale nedslagsfelt. En annen grunn til veksten er også at vi ser en økning på rundt 30 prosent i antall besøkende fra Oslo, noe som selvsagt er nøkkelen til større omsetning for senteret, sier senterdirektøren.

 

Powered by Labrador CMS