Økt fokus på synlighet og nettverk

- Vi ønsker å gå fra å være en mer lukket forening til å bli synlig, åpen og dynamisk.

Publisert
Slik oppsummerer styreleder Rolf O. Svendsen planene for "nye" Nordic Council of Shopping Centers, Norge (NCSC).

I begynnelsen av mars tiltrådte Christine Lampe som ny markedssjef i NCSC Norge. Hun ble ansatt blant annet for å bidra til å bringe foreningen videre i den retningen som nå er staket ut.

Mer synlig


- Vi ønsker å bli mer synlig enn tidligere både nasjonalt og i et nordisk perspektiv. Varehandelen er en ekstremt dynamisk bransje, og det må også gjenspeiles i foreningen. Vi er klare på at vi skal fornye oss gradvis til vi har nådd våre mål, og Christine blir en viktig brikke i denne sammenheng, sier Rolf O. Svendsen.

Styrelederen påpeker at foreningen allerede jobber bredt. I tillegg til den årlige Kjøpesenterkonferansen arrangerer NCSC hvert år flere seminarer, konferanser og studieturer med aktuelle temaer for kjøpesenterbransjen både i Norge og i de andre medlemslandene. Man tilbyr også en høgskoleutdanning i senterledelse. Nå ønsker foreningen imidlertid å styrke seg på flere områder.

- Vi ønsker å kunne bidra mer i forhold til bransjeinformasjon, og jobber blant annet med en nordisk versjon av et kjede- og kjøpesenterregister. I tillegg skal vi nå gi ut en rapport som ser på utfordringer og problemstillinger for bransjen. Den første kommer ut i oktober i år, og vil gå på e-handel og konkurransesituasjonen for senter- og eiendomseierne. I første omgang vil denne rapporten komme én gang i året, forteller Svendsen.

Også kjøpesenterprisene, som årlig deles ut på nasjonal basis i Norge, Sverige, Danmark og Finland, med en påfølgende nordisk pris, ønsker man nå å videreutvikle.

- Vi ønsker å ta dette et steg videre, ved at den nordiske vinneren får en premie de skal dele ut til et nasjonalt formål, forteller Svendsen.

Vil nå detaljistene


Essensielt i NCSC sine fremtidsplaner er også økt fokus på innholdet i medlemskapet, samt å utvikle foreningen til å bli en dynamisk møteplass for detaljister, eiendomsbransjen og tjeneste/vareytende leverandører.

- Vi har ikke intensjon om å bygge en stor organisasjon, men NCSC skal være synlig og bli et naturlig forum for våre medlemmer, hvor de kan finne data, bygge nettverk og få ny viten. Det er veldig mye kunnskap å hente for detaljistene hos oss. Her kan de møte andre i samme situasjon og lære av hverandre, understreker Michael Rask, som sitter i styret i NCSC Norge.

- Nettverksbygging er noe av det viktigste, med gode seminarer og møteplasser for bransjen. Vi må skape et sted hvor medlemmene ønsker å henvende seg. For oss blir det viktig å være en partner for alt fra eiendomsaktører og kjøpesentereiere, til de mange små og store detaljistene rundt om i Norge. Vi kan bidra til å formidle og spre know how, og vi skal bidra til at medlemmer kan få svar på det de måtte lure på. Vi skal dekke et behov for alle i bransjen, inkludert leverandørene, påpeker Rask, som får støtte av den nye markedssjefen.

- Vi må forsøke å få en enda sterkere tilknytning til medlemmene våre, og vi jobber nå med å organisere medlemmene slik at vi kan informere bedre og øke tilstedeværelsen på viktige plattformer, sier Christine Lampe, som håper at dette blant annet kan bidra til å øke engasjementet blant medlemmene.

- Vi ønsker at NCSC blir en arena hvor de kan dele og samle erfaringer, og dermed få bedre utbytte av sitt nettverk, sier Lampe, som påpeker at hun da tenker både i den fysiske og den digitale verden.

Tettere internasjonalt samarbeid


I NCSC står Norge i en særstilling sammenlignet med de andre nordiske landene. I fremtiden skal det jobbes mer med å styrke de nordiske synergiene.

- Vi må ha i bakhodet at dette er en frivillig forening. Vi er heldige og har Christine fast ansatt. Vi har hatt ressurser til dette i 15 år, og har etablert en stor, årlig hendelse i Kjøpesenterkonferansen, som har blitt møtestedet for bransjen i Norge. Slik er det ikke i Sverige, Danmark og Finland ennå, og de ønsker derfor å jobbe hardt for å komme opp på samme nivå som oss, forteller styreleder Rolf O. Svendsen.

- I fjor hadde vi en felles stand på MAPIC, der det å selge Norden var tanken bak. Det vil vi fortsette med, for å gjøre vår del av Europa mer interessant og spennende, sier styrelederen.

I denne sammenheng er det også verdt å merke seg at NCSC nå er innlemmet i International Council of Shopping Centers (ICSC). Det betyr blant annet at NCSC sine medlemmer automatisk får medlemskap i den internasjonale organisasjonen.

- Hovedgrunnen til at vi ønsket medlemskap i ICSC var å øke nettverket og verdien av dette for våre medlemmer, samt å gi dem tilgang til omfattende informasjon av ulik art, forteller Svendsen, som innrømmer at det har vært en prosess bak innlemmelsen.

- ICSC er en worldwide organisasjon. Å få til et samarbeid som var vinn-vinn var noe vi måtte bruke litt tid på. De har ikke brukt så mye tid i Europa tidligere, men dette er nå i ferd med å endre seg, og vi er ikke i tvil om at våre medlemmer nå får mer igjen for medlemskapet sitt. ICSC er en merkevare for bransjen, og flere internasjonale kjeder har lange forhold til organisasjonen, noe som igjen betyr at også vårt nettverk blir styrket, påpeker Svendsen.

- Dette er en bransje som er i konstant endring, og med de grepene vi nå gjør skal vi forsøke å være innovative, profesjonelle og synlige som forening. Vi ønsker å være den plassen man oppsøker uansett tilknytning til kjøpesenter og detaljhandel i Norge, avslutter Svendsen.
Powered by Labrador CMS