Økt forbrukertillit, men lavere enn for ett år siden

Forbrukertillitsindeksen (CCI) øker markant i januar, til 6,5 poeng, etter å ha falt til 2,9 poeng i desember, som da var det laveste nivået siden november 2016.

Publisert

Det viser årets første tillitsmåling fra Opinion. Til tross for økningen i januar, ligger indeksen under gjennomsnittet av de tolv målingene i 2018. Forbrukertillitsindeksen falt kvartal for kvartal i fjor.

Positive meldinger påvirket positivt

– Meldinger ved årsskiftet og utover i januar om gode utsikter for norsk økonomi, der det forventes synkende arbeidsledighet, økt sysselsetting og reallønn ser ut til å påvirke forbrukerne positivt. Utviklingen i indeksen for landets økonomi og arbeidsledighet styrker den samlede forbrukertilliten, sier Henrik Høidahl, ansvarlig for undersøkelsen i Opinion.

Arbeidsledighet påvirket negativt

– I desember var det indeksen for arbeidsledighet som i størst grad påvirket forbrukertillitsindeksen i negativ retning. I januar trekker denne indikatoren den samlede forbrukertilliten mest opp, men den er markant høyere nå enn den var for ett år siden. Det vil si at det er vesentlig flere nå enn i januar 2018 som tror at arbeidsledigheten vil være høyere enn lavere om 12 måneder, sier seniorrådgiver Henrik Høidahl. Ledighetsindeksen økte hvert kvartal i fjor, hvilket er et uttrykk for at flere tror at ledigheten vil øke.

– Indeksen for tilliten til landets økonomi stiger i januar, men er negativ for syvende måned på rad, det vil si at det er en overvekt som tror Norges økonomi vil være dårligere enn bedre om ett år, sier Høidahl i Opinion.

Kjøpsindeksen stiger

Kjøpsindeksen, som sier noe om sannsynligheten for å kjøpe større forbruksgoder, bil og bolig, øker i likhet med CCI markant i januar. Denne indeksen hadde som CCI en fallende tendens gjennom 2018.

CCI er et gjennomsnitt av forbrukernes forventninger til egen og landets økonomi, arbeidsledigheten og sannsynligheten for sparing de kommende 12 månedene.

(Pressemelding)

Powered by Labrador CMS