Du er her

‘Omnikanal en gavepakke’

'Omnikanal-butikk er en gavepakke: Omnikanal-kunder som regelmessig handler hos en forhandler både online og i butikk, handler oftere og for høyere beløp enn kunder som bare handler gjennom én kanal.'
Av Redaksjonen
Publisert 20.03.2019 15:57

Adyen, betalingsselskapet bak flere av verdens største selskaper, måler årlig kjøpstrender basert på de milliardene av transaksjonene som går gjennom systemet deres. I år viser denne handelsindeksen at omnikanal-kunder shopper dobbelt så ofte som andre kunder. I tillegg bruker de 30 prosent mer per kjøp. Sjefen for Adyen i Norden og Baltikum, Tobias Lindh, mener dette er en trend som kommer til å vokse kraftig de neste årene. 

‘En sømløs kundeopplevelse ‘

Adyen publiserer hvert år en indeks som viser verdien av å drive omnikanal-handel. Kort og godt handler omnikanal om å tilby sine kunder en sømløs kundeopplevelse gjennom forskjellige kanaler, fysisk som digitalt. Årets indeks avslører at omnikanal-kunder som regelmessig handler hos en forhandler både online og i butikk, handler oftere og for høyere beløp enn kunder som bare handler gjennom en kanal.

– Disse funnene viser at det å drive omnikanal-butikk er en gavepakke både for seg selv og sine kunder. Ikke bare tjener man mer per kunde per kjøp, man får også mer lojale kunder. Årets rapport viser faktisk at ved å drive sømløs handel på tvers av kanaler kommer kundene oftere tilbake og legger igjen mer penger, sier Tobias Lindh.

Online øker drastisk

Betalingsplattformen, som behandler betalinger for kunder som Facebook, Spotify og Elkjøp, kan også meddele at med omnikanal-handel styrker nettbutikkene salget drastisk. Hos kunder som handler via én kanal havner 80 prosent av kjøpene i den fysiske butikken og 20 prosent online. Hos omnikanal-kundene derimot havner kun 60 prosent av kjøpene i fysisk butikk og hele 40 prosent online.

– Med tanke på at omnikanal-kunder shopper dobbelt så ofte og i snitt for 30 prosent mer, betyr dette store fordeler for de forhandlerne som innfører en omnikanalstrategi, forteller Lindh.

Norge på vei opp

Norske omnikanal-kunder viser seg også å bruke mer penger per kjøp, enn kunder som bare handler gjennom én kanal. Riktignok er differansen noe mindre her til lands enn resten av verden med 15 prosent. Lindh mener denne trenden kommer til å vokse eksponentielt hos norske omnikanal-kunder i tiden fremover.

– Nordmenn elsker teknologi og digitale tjenester. På en måte er det litt overraskende at det ikke er større forskjell mellom omnikanal-kunder og enkeltkanalskunder i Norge i dag. Samtidig mener jeg at denne differansen kommer til å øke betydelig i årene som kommer, sier Adyen-sjefen i Norden og Baltikum.

– Norge er et langstrakt land med sterk e-handel. Det betyr blant annet at forhandlere må skape en tydeligere link mellom e-handel og fysisk butikk for at omni skal vokse. For eksempel ved å innføre tjenester som «click and collect» eller kjøp online, returner i butikk, legger han til.


Tobias Lindh: – Nordmenn elsker teknologi og digitale tjenester. (Foto: Adyen)

(Pressemelding)

Faktaboks

Adyen Unified Commerce index

I løpet av 2017 og 2018 har Adyen fulgt shoppingtrender gjennom sin betalingsplattform, med fokus på faktorer som påvirker lojalitet og bruksmønster. Alle dataene behandles slik at det ikke er mulig å indentifisere transaksjonene til de enkelte kundene eller Adyens selgere, i samsvar med forskrifter som GDPR.