Illustrasjonsfoto: Nets

Omnikanal-løsning for handel og service

Endringer i forbrukernes handlemønster har de siste årene påvirket strukturen i varehandelen. Netthandel og handel i utenlandske butikker tar stadig større deler av markedet, noe som medfører at stadig flere butikker avvikles. Nå har Nets lansert en ny løsning som kan bidra til å til øke både salget og kundetilfredsheten for handels- og servicenæringen.

Publisert

Det skriver Nets i en pressemelding: Handels- og servicenæringen har de senere årene stått overfor store utfordringer som følge av nordmenns handlemønster har vært i endring. Det er mange år siden netthandelen kun var for enkelte kundegrupper, og denne atferdsendringen har også bidratt til økte kostnader og lavere omsetning for de tradisjonelle butikkene. En del butikker og flere store kjeder har derfor etablert netthandelsplattformer for enten å ta en større del av markedet eller redusere omsetningssvikten.

­ Fysisk handel vil ikke forsvinne

Ole-Thomas Bull: – Nets 360 setter betalingen i sentrum. (Foto: Nets)

– I mange tilfeller har dette vært adskilte deler av den tradisjonelle virksomheten og enkelte har også endt opp med å konkurrere med seg selv. Kun de aller største virksomhetene har hatt ressurser og finansiell styrke til å håndtere disse trendene på en god måte. Samtidig er det store kundegrupper som er blitt mer prisbevisste som følge av de økte mulighetene, og vi har mange ganger hørt om kunder som har vært inne i butikker og sjekket ut en vare for så å komme tilbake etter et par timer og hente varen de bestilte på nett, sier salgsdirektør Ole-Thomas Bull.

Den fysiske handelen vil ikke forsvinne, men tradisjonell handel vil endre seg betydelig og gjerne gjenoppstå i nye former for å takle konkurransen med nye og andre typer aktører. Det er disse endringene som Nets har sett nærmere på, for å kunne finne frem til gode betalingsløsninger som kan bidra til at butikkene overlever.

Omnikanal-løsning for kjeder

– Vi har valgt å ta utgangspunkt i de utviklingstrekkene og trendene som påvirker varehandelen og lanserte nylig en komplett omnikanal-løsning for kjeder. Ved at butikkene har en komplett omnikanal-løsning, behøver ikke forbrukeren å skille mellom om de kjøper en vare på nett eller i en fysisk butikk. Nets 360 er en løsning som setter betalingen i sentrum. Salgskanalene knyttes sammen og skaper en smidig, fleksibel og personlig kjøpsopplevelse som vi tror vil bidra til økt kundetilfredshet og ikke minst en høyere omsetning, forteller Bull.

I en markedsundersøkelse som YouGov har utført på vegne av Nets, svarte 44 prosent av norske forbrukere at de ville handlet mer i fysiske butikker dersom handelsopplevelsen var smidigere. I samme undersøkelse fremkommer det at 47 prosent ville handlet mer dersom de kan bestille og betale på nett, for så hente det i butikk uten å måtte stå i kø og betale der.

Kan skreddersy kundeopplevelser

– Vår Omnikanal-løsning kobler sammen forbrukerens nettbaserte betalingsmønster med et unik ID-nummer. Dette nummeret benyttes så til å identifisere kunden ved hvert enkelt kjøp, uavhengig av kanal, noe som igjen legger forholdene til rette for å skreddersy kundeopplevelsene. Det unike ID-nummeret gjør det også mulig å tilpasse lojalitetsprogrammer som helintegrerte funksjoner i betalingsøyeblikket, avslutter Bull.

Nets 360 er nå tilgjengelig for større kjeder innen varehandel, hotell- og restaurantbransjen eller servicenæringen, og består av komplette pakker eller individuelle moduler tilpasset spesifikke behov i de ulike segmentene.

Powered by Labrador CMS