Over halvparten av nettbrettbrukerne netthandler

I følge en ny undersøkelse er det dobbelt så stor sjanse for at en nettbrett-bruker netthandler som at en smarttelefon-bruker gjør det. Kjøpsutløsende apper vinner dessuten stadig terreng til mobile nettlesere hva gjelder handel på nettet.

Publisert
De som selger produkter eller tjenester via Internett gjør lurt i å tenke på hvordan de best mulig når ut til brukere av nettbrett.

Kjøpsfremmede apper på fremmarsj


En undersøkelse utført i USA av Edelman Berland på vegne av Adobe viser nemlig at mer enn halvparten av disse (55 %) regner med å bruke nettbrettet sitt når de skal handle på nettet i år. Den tilsvarende andelen blant smarttelefon-brukerne er betydelig, men likevel halvparten så stor (28 %).

Undersøkelsen viser også at over halvparten av de som allerede handler fra mobile enheter planlegger å benytte seg av spesifikke "handle-apper" i året som kommer. Seks av 10 nettbrettbrukere, og nesten like mange smarttelefonbrukere (56 %) regner med å bruke slike applikasjoner. Blant de som ikke handlet fra mobile enheter i fjor, sier hver fjerde at de vil bruke en slik applikasjon i 2013.

- Ekstremt effektive


Gode tilbud og rabatter er den viktigste grunnen til at man vil benytte seg av denne type apper, og brukere av smarttelefon er mer prisbevisste enn brukere av nettbrett. Hver annen nettbrettbruker (49 %) mener at interaktive bilder og lysbilde-show er viktig, mens 60 prosent av smarttelefon-brukere mener det handler mer om å finne fysiske butikker via mobilen. Denne type applikasjoner appellerer også til brukere av smarttelefoner, takket være enklere navigering og raskere nedlastningstid i forhold til mobile nettlesere.

- Handelsapplikasjoner og -løsninger for mobile enheter er ekstremt effektive for å få kundene til butikken. Vi ser at virksomheter som for eksempel Sothesby og ASOS oppnår et langt større engasjement med sine merkevarer og skaper en bedre kjøpsopplevelse når de presenterer sitt utvalg til mobile kunder, sier Stefan Dahlgren, nordisk direktør for Adobe.

Ni av 10 nettbrett- og smarttelefonbrukere mener venner påvirker nettkjøpsbeslutningene våre mest. Samtidig deler 53 prosent sine egne erfaringer og anbefalinger av applikasjoner når de treffes, mens 23 prosent deler via Facebook og 19 prosent via e-post.


Undersøkelsen «Adobe Digital Publishing Report:

Retail Apps & Buying Habits» er gjennomført av EdelmanBerland som en spørreundersøkelse blant 1.003 amerikanske forbrukere med smarttelefoner og/eller nettbrett. Undersøkelsen fant sted i perioden 28. november - 3. desember 2012.

Powered by Labrador CMS