Pakker kjøpt på nett som skal returneres, kan mottakeren bare legge i postkassen. (Foto: Kimm Såtvedt/Posten)

Pakkeretur fra postkassen

Nå kan postkassen brukes til å returnere varer som handles på nett.

Publisert

Posten har den siste tiden lansert en rekke nye alternativer for hjemlevering, både utenfor og innenfor hjemmet. Postkassen er et populært leveringsalternativ, og nå kan nettbutikkene tilby kundene å returnere varene fra sin egen postkasse.

Smartere både for butikk og kunde

Både nettbutikker og deres kunder er opptatt av gode returordninger, og seks av ti sjekker returvilkårene hos nettbutikken når de handler på nett. I Norge er det 2,4 millioner postkasser, og fra de fleste av dem kan norske nettkunder nå enkelt returnere varene de handler. Sendingen må være under to kilo og passe i postkassen, og postbudet henter forsendelsen på sin vanlige rute.

– Det er en viktig del av kjøpsopplevelsen å vite at du problemfritt kan returnere varer med for eksempel feil farge eller størrelse. Da er det jo fint å kunne ha muligheten til å returnere varer du får i postkassen fra den samme postkassen. Samtidig er det gledelig for oss å kunne tilby nettbutikkene en enklere returløsning til sine kunder, sier direktør for E-handel og digital forretningsutvikling i Posten, Kirsti Fløystøl, i en pressemelding.

Populær postkasse

40 prosent av norske nettkunder ønsker å få varene de bestiller levert i postkassen. Antallet pakker i postkassen har økt med 30 prosent det siste året, og dette er en betraktelig større økning enn generell vekst i e-handelsmarkedet.

– Postkassen er en ettertraktet kanal, som både er tidsbesparende og enkel, sier Fløystøl.

Powered by Labrador CMS