Påskehandler for over 15 milliarder

I år vil nordmenn handle for over 15 milliarder kroner i forbindelse med påsken. Det betyr at årets påskehandel blir lik eller noe høyere enn fjorårets.

Publisert
Kvarud Analyse har sett på tall for Oslo Handelsstands Forening (OHF), og antar at det vil bli handlet for et sted mellom 15 og 15,5 milliarder kroner inkludert merverdiavgift i uken før påske og i selve påskeuken. Dette utgjør litt over tre prosent av årsomsetningen.

Store bransjemessige variasjoner


– Påskens betydning varierer sterkt fra bransje til bransje, etter hvor butikkene er lokalisert og når på året påsken kommer. Men det er ingen tvil om at påsken er spesielt viktig for dagligvarebutikker og Vinmonopolet, sier Gunnar Larssen, administrerende direktør i OHF.

I tillegg betyr denne høytiden mye for sportsbutikkene, bokhandlerne, blomsterbutikkene og hagesentrene, særlig hvis påsken kommer sent på året og været er varmt.

– Vi så tydelig dette i fjor. Finværet kom i mars, og blomstersalget skjøt i været med 30 prosent sammenlignet med mars året før, sier Larssen.

For kles- og skobutikkene og mange andre spesialbutikker er omsetningen i påsken klart mindre enn ellers i året. Men også her kan været bidra til uventet salgsøkning. Dette erfarte skobutikkene i fjor, da de økte omsetningen med nærmere 30 prosent i mars på grunn av knallvær og salg av vårsko.

Handler mest uken før


Mesteparten av påskehandelen skjer i uken før påske. Av de 15 milliarder kronene som legges igjen i norske butikker, vil 60 prosent bli brukt i uken før påske, mens 40 prosent bli brukt i selve påskeuken. Handelen i uken før påske er normalt 10-15 prosent høyere enn om vi ser på en gjennomsnittsuke i tiden like før og etter påske. Handelen i selve påskeuken ligger normalt 15-20 prosent under, noe som skyldes at denne uken har to handledager mindre enn en normaluke, samt kortere åpningstid på påskeaften enn en vanlig lørdag, skriver OHF i en pressemelding.
Powered by Labrador CMS