Pessimismen rår i detaljhandelen
En ny spiker i kisten for detaljhandelen, konkluderte kredittstrateg Thomas Eitzen ut fra SEB og Deloittes siste finansdirektørindeks.
Det melder E24.no. Indeksen er basert på en spørreundersøkelse hvor 94 finansdirektører i norske selskaper uttaler seg om forventningene til norsk økonomi og om utsiktene for egen bedrifts økonomi. Undersøkelsen er gjennomført av profesjonskollega og Deloitte-partner Andreas Enger.
Stadig mer negative
Her fremkom det at finansdirektørene i den norske detaljhandelen blir stadig mer negative til egne utsikter. De skiller seg markant ut i undersøkelsen, hvor også finansdirektører i industrien er spurt, med mye mer optimistisk resultat. Pessimismen blant direktørene i detaljhandelen begynte å bli tydelig allerede ved forrige undersøkelse for et halvt år siden, og har siden tiltatt.
‘Ny spiker i kisten’
Butikkdøden har spredt seg innen varehandelen, skriver E24.no. Konkurransen fra utlandet og netthandel har skapt en kraftig økning i kjeder med fysiske butikker som har måttet takke for seg.
– Dette er en ny spiker i kisten for retail, sier Eitzen. Aldri har detaljhandelsbransjen hatt et større negativt avvik i optimisme sammenlignet med de andre bransjene i undersøkelsen.
– Det er altså noe som skjer der som ikke er en bred samfunnstrend, sier Eitzen til E24.no.