POP UP – en mulighet for de fleste som vil gi både penger og omtale til de beste!

Det er mange trender som påvirker norsk handel. I de foregående artikler har jeg satt fokus på de digitale mulighetene. Imidlertid er det en trend som synes å forsterke seg uavhengig av teknologi, og som kanskje mer er et resultat av at ting skifter fort og at vi som forbrukere ønsker å bli eksponert raskt for nye ting. I en verden hvor husleien blir stadig dyrere og mediekanalene mer uoversiktlige blir det stadig vanskeligere å nå butikkens publikum. Da kan Pop-up retail-fenomenet være en mulighet.

Publisert
At forbrukerne endrer preferanser og setter større krav til kundeopplevelser gjør ikke hverdagen lettere. Dette er hverdagslige problemstillinger for ledere i norsk varehandel. Men det er nettopp under slike utfordringer at kreativiteten får blomstre og nye konsept ser dagens lys.

Pop-up retail-fenomenet er i grunn ikke spesielt nytt, men har fått utvikle seg mer og mer i det siste. For hvorfor kan ikke butikker komme og gå når produkter gjør det?

Pop-up butikker dukker gjerne opp uanmeldt der hvor folk ferdes, for deretter å forsvinne like raskt. Dette gir både en følelse av eksklusivitet (ikke i kvalitet eller image, men i tid eller utvalg) og spiller på overraskelse som både gallerier og teatre har gjort i årevis. Du må være der når det skjer. Dette til stor glede for forbrukerne som ønsker både impulsivitet og nyskapning.

Pop-up passer perfekt i en opplevelsesøkonomi, i forbindelse med kundeinvolvering og hurtige skift i motebildet. Det handler om å overraske forbrukerne og gi følelsen av selektivitet. Fra å være en gerilljamarkedsføringsaktivitet for små selskap med lite ressurser, er det i dag store internasjonale konsern som bruker dette for å bygge sin merkevare ved å treffe og involvere målgruppen direkte, eller ved å la folk få kjøpe et begrenset utvalg av en kolleksjon eller lansere en nyhet.

En av de første pop-up butikkene i Norge var EA sin butikk i Oslo, som var åpen i kun to uker i forbindelse med lanseringen av spillet SIMS 2. Markedssjefen i EA uttalte da at «ideen var at folk skulle ha følelsen av at de gikk glipp av noe om de ikke så butikken».

Allerede i 2003 kom en av verdens første mobile pop-up versjoner i form av en buss. London fashion bus var et rullende utstillingslokale på stadig turné med klær fra et titalls designere. Den innredede dobbeltdekkeren brakte unikt designertøy til områder av Storbritannia som ikke hadde Londons trendy motebutikker like rundt hjørnet. Forbrukerne kunne finne turnédatoer og mer informasjon på deres nettsider.

Et nyere eksempel er lanseringen av en ny kolleksjon for klesmerket Tommy Hillfiger, som ble vist i en trailer bygget som en West Coast beach hut. Denne ble satt opp i de større byene i USA, UK og Asia hvor de viste frem klærne til publikum. Men lanseringen av verdens første (og foreløpig eneste) pop-up kjøpesenter som åpnet for kort tid siden i Øst London er kanskje den mest spennende. Boxpark shoreditch pop-up mall (se http://www.boxpark.co.uk/) er egentlig en samling containere som er satt sammen til et kjøpesenter i to etasjer, med 40 containere på bakkenivå og 20 containere som utgjør annen etasje. Ideen er at disse skal stå i om lag fem år før det plukkes ned. Senteret inneholder både lokale og ukjente designere, så vel som kjente internasjonale brands. En av gründerne fikk ideen ved at han i denne delen av byen ofte så containere, men aldri innholdet, så hvorfor ikke forene disse ved å bruke containere ut fra et retail-perspektiv.

Alle disse eksemplene er basert på fysiske lokasjoner og installasjoner, men det finnes også et utrolig kult case for hvordan man kan gjør dette ved hjelp av smarttelefoner. Skoprodusenten Airwalk lanserte for en tid tilbake verdens første usynlige pop-up butikk. Dette gjorde de ved at de utviklet en app som kunne lastes ned til en smarttelefon. Ved hjelp av telefonens GPS-teknologi og en teknologi som kalles for "augmented reality" (kombinerer den virkelige verden med den digitale verden) kunne man på rett sted ganske enkelt holde telefonen opp i luften, for deretter å se en sko i landskapet gjennom kameraet. Butikken var åpen i én dag! Utvalget var selvfølgelig limited edition, og resultat ble at nettbutikken deres hadde den travleste dagen noensinne. Utrolig kult konsept som skapte enorm medieoppmerksomhet til en verdi på om lag 5 millioner dollar.

Så når Lexus skal introdusere en ny bil, Samsung kommer med en ny smarttelefon, WWF vil få oppmerksomhet rundt deres sak, en onlinebutikk vil teste sine produkter i den virkelige verden eller når... ...Faktisk er det ingen grenser for hvem som kan ha nytte av å bruke dette konseptet. Og når pop-up butikkene blir brukt som en aktiv og integrert del av markedsmiksen kan den være svært virkningsfull. Den tvinger deg til å tenke igjennom hva som må til for å skape interesse hos publikum langt utover pris, og den gir deg en spennende interaksjonsmulighet som både byr på kundeopplevelse med ditt merke, samtidig som den generer salg. Gjort på den riktige måten ligger det en mengde verdi i det den skaper av «coolness faktor» som dine konkurrenter bare kan se langt etter.

Nå har jeg poppet opp med noen gode ideer til deg, og jeg håper da å se mange nye pop-up butikker rundt om i landet i sommer.

Ha en god sommer med planlagt spontanitet.
Powered by Labrador CMS