Pop-up-suksess på Paleet

Paleet i Oslo har gjort seg svært positive erfaringer med pop-up-butikker.

Publisert
Senterleder Øystein Aurlien mener butikkformen er vinn-vinn for alle parter.

Pop-up-butikker blir stadig vanligere rundt om i verden. Kombinasjonen lav risiko, stor fleksibilitet, høy nyhetsverdi og billig pr-effekt gjør denne butikkformen attraktiv for både leietakere og utleiere.

Nytenkende og krevende


Mange har gjort pop-ups også her til lands, men få har gjort det i samme skala som Paleet. Den forestående oppussingen av kjøpesenteret gjør at det er få aktører som vil inngå langsiktige kontrakter. Det gir selvsagt noen utfordringer, men også noen nye muligheter. På slutten av fjoråret kunne kjøpesenteret på Karl Johan i Oslo tilby sine kunder fire pop-up-butikker: Det prisbelønte norske jeansmerket Mardou & Dean, skodesigneren Helene Westbye, Voice-merket Redefine Your Identity, samt With & Wessel, som er et norsk motemerke i 100 prosent ull. Fire spennende, nytenkende og krevende aktører med ambisjoner, og samtidig evne til å tenke kommersielt.

- Det er positivt for senteret, og det er positivt for disse aktørene å være på et sted som Paleet, sier senterleder Øystein Aurlien.

Ny Energi


- Det er lett i en fase med ombygging at det kan bli litt statisk. Pop-up-butikkene bidrar i så måte til å gi ny energi til senteret. Samtidig kan vi bidra til å gi nye merker og butikker en sjanse, og det synes jeg er viktig. Dette er butikker som ikke vil kunne forsvare kvadratmeterprisen på Karl Johan, men vi ønsker å gi norsk design en sjanse. De vekker jo også til live sine kunder og kontaktgrupper, som igjen bidrar til å skape nye kundegrupper for Paleet og de leietakerne som er her fra før, påpeker Aurlien, som forteller om masse mennesker, gode omsetningstall og et ønske fra samtlige av de etablerte pop-up-butikkene om å bli lenger enn opprinnelig planlagt.

- Vi er ganske forsiktige i Norge. Men har man mulighet til å avstå noen arealer i en strategi, og tør å ha pop-up-butikker som en del av konseptet, tror jeg det er lurt å tenke på i fremtiden, sier senterlederen, som kan røpe at det ganske snart kommer flere spennende pop-up-konsepter på Paleet.

LES HELE SAKEN I KJEDEMAGASINET NR.1_2013 SOM ER UTE NÅ!
Powered by Labrador CMS