Positiv utvikling for Steen&Strøm

Steen & Strøm oppnådde i 2012 vekst både i omsetning på kjøpesentrene og i egne leieinntekter

Publisert

Som følge av bedret drift og redusert yield har verdien av kjøpesentrene og prosjektene økt med NOK 607,2 mill. (NOK 858,2 mill.). Konsernet fikk i 2012 et resultat før skatt på NOK 1.345,6 mill. (NOK 1.481,1 mill.).

Hovedpunkter:


• Butikkomsetningen på egeneide sentre økte med 3,1 prosent. På sammenlignbart areal var det en økning på 1,7 prosent.

• Kjøpesentrene hadde i 2012 en økning i leieinntektene på 2,1 prosent sammenlignet med 2011. På like for like basis (før prosjekt- og valutaeffekter) var økningen 2,7 prosent.

• Kjøpesentrene er verdsatt etter en gjennomsnittlig yield på 5,9 prosent (6,0%).

Det ble i 2011 investert NOK 1.710 mill. De største investeringene var knyttet til utviklingen av kjøpesenteret Emporia i Malmø, utvidelse og rehabilitering av kjøpesenteret Vinterbro og Steen & Strøm sitt nye kjøpesenterprosjekt i Kristianstad.

Offensiv investeringsstrategi


Steen & Strøm-gruppen har franske Klépierre som største eier og står for 22.2 prosent av leieinntektene i Klèpierre-gruppen – en økning på 7.5 prosent fra fjoråret. Klépierre ønsker å forsterke sin tilstedeværelse i Skandinavia, og Steen & Strøm står for nær 40 prosent av alle prosjekter i pipeline for perioden 2013 - 2017. Nye spennende og større prosjekter er Galleria Boulevard i Kristianstad i Syd-Sverige, Åsane Storsenter i Bergen, Viva i Odense og Økern Sentrum i Oslo. Flere nye, spennende internasjonale aktører er på vei inn på det skandinaviske markedet og har startet opp med sine første etableringer på Steen & Strøm-sentre, blant annet New Yorker, Sephora, H&M Home, Hamleys, Apple og Hollister.
Powered by Labrador CMS