Du er her

Priskrig i julen senket matprisene

Tall fra SSB viser at matprisene sank med 1,5 prosent fra november til desember 2017.
Av Redaksjonen
Publisert 10.01.2018 09:17

I løpet av de 12 siste månedene har matprisene kun økt med 0,6 prosent, mens konsumprisindeksen totalt har økt med 1,6 prosent, skriver Virke i en pressemelding.

– Butikkenes kamp om kundenes julehandel sørget for at prisen på mat og alkoholfrie drikkevarer gikk ned. Matprisene er nå på samme nivå som de var i januar 2017, sier Ingvill Størksen, direktør for Virke dagligvare.

Prisnedgangen i desember kom på et bredt spekter av varer, og ikke bare de typiske lokkevarene i forbindelse med jul. Frukt er blant varene som bidro til prisnedgangen, med et prisfall på 5 prosent.

Prisnedgang i forbindelse med juletilbud er vanlig. Samtidig har det vært uvanlig mange perioder med prisnedgang i løpet av 2017, skriver Virke:

Blant annet var prisnedgangen fra juli til august nær tre ganger større enn det som er vanlig. I tillegg gikk prisene ned fra august til september, og fra oktober til november.

– Prisfallet er et resultat av den tøffe konkurransen i bransjen. Samtidig ser vi at også sunne varer blir brukt som lokkevarer i julen, avslutter Størksen.

(Pressemelding)


Retailmagasinet kommer ut åtte ganger i året, og dekker ulike aspekter av fag- og detaljhandelen, uavhengig av varesortiment. Vi gir deg nyheter, fagartikler og case som bidrar til inspirasjon og verdifull innsikt i en bransje som er i stadig utvikling.

Se hva vi skriver om her

Bestill abonnement

Last ned enkeltsider eller hele bladet

Du kan abonnere på retailmagasinet.no sitt ukentlige nyhetsbrev gratis her

Nøkkelord