Du er her

QR blir Vipps-standard før jul

Vipps går for QR-koder når de snart lanserer sin mobilbetalingsløsning for butikkjøp. Ekspert mener aktøren har en unik mobilbetalingsposisjon i Norge til tross for at det ikke vil bli like smidig som NFC-betalinger, melder Dinero.no.
Av Pressemelding
Publisert 01.10.2019 07:53

I dag kan kundene allerede bruke aktører som Google Pay og Apple Pay  med henholdsvis Android- og Apple-produkter for å betale kontaktløst i butikk ved hjelp av dingsenes trådløse NFC-teknologi. Norske Vipps, med sine over tre millioner brukere, følger på, men satser på QR-koder framfor NFC-teknologi.

Denne tjenesten skal lanseres før jul, skriver forbrukerportalen Dinero.no i en artikkel

‘Teknologien bestod brukertesten’

Bruken av QR-koder er ikke veldig utbredt i Norge, men framstår som en strekkode som enkelt kan skannes ved hjelp av smarttelefonen din. Ved skanning autoriseres kjøpet via Vipps-appen ved kassepunktet i butikk.

– QR er også et format vi jobber med på tvers av ulike betalingsøyeblikk, slik at man raskt blir kjent med hvordan dette fungerer, sier kommunikasjonssjef i Vipps, Hanne Kjærnes, til Dinero.no. 

Direktør for næringspolitikk i den uavhengige interesseorganisasjonen IKT-Norge, Liv Freihow, mener QR-koder er hakket mindre rask og brukervennlig enn NFC-teknologien til eksempelvis Apple Pay og Google Pay, men at Vipps-løsningen er god nok for norske kunder.

– Så lenge kunden opplever liten friksjon i betalingen og tjenesten kan brukes overalt, tror jeg ikke nordmenn kommer til å ha problemer med å adoptere QR-koder. En milliard kinesere bruker QR-koder til betalinger daglig, så vi kan trygt si at teknologien har bestått brukertesten, sier hun til Dinero.no.

Ifølge Freihow er QR-koder billige å generere, kan brukes offline og på tvers av enheter. Kodene vil også ivareta kundenes rabatter og bonuser via kundeklubber og fordelsprogrammer. Dette mener Kjærnes sikrer tjenestens utbredelse.

– Vi er klare for å støtte de ulike kjedenes fordelsprogrammer i Vipps, og har god dialog med de ulike aktørene om dette, sier hun.

Kortfordelene forsvinner

Når tjenesten rulles ut er det det norske BankAxept-nettverket som benyttes, og kort som kun har internasjonale nettverk som Mastercard, Visa og American Express vil ikke kunne registreres i appen. Alle norske debetkort har både BankAxept og et internasjonalt nettverk. Til sammenligning har de aller fleste kredittkort kun et internasjonalt nettverk i kortet sitt. 

– Vi har positive dialoger med dagligvarebransjen generelt, der BankAxept er den foretrukne betalingsmåten. Det er den klart billigste løsningen for dem, sier Kjærnes i Vipps.

Mange betaler i dag med kredittkort for å få fordeler som rabatter og bonuser, være seg flybonus, avslag i pris eller lignende. Disse vil ikke oppnå disse fordelene dersom de ønsker å bruke Vipps-løsningen.

– Slik det er i dag ønsker flesteparten av norske forbrukere å betale rett fra kontoen når de handler, og vi tror at det viktigste er å ivareta støtte for kjedenes lojalitetsprogrammer, forteller Kjærnes.

– Det blir nok en pull mellom enkel en løsning på den ene siden, og verdien av bonuser med mer på den andre. Her er det forbrukeren som avgjør, sier Freihow i IKT Norge.

Danner mobilbetalingsgrunn

Kampen mot etablerte aktører og kredittkort-tæpperne kan bli hard for Vipps, men tjenesten påpeker at lanseringen er kompetansebyggende og sørger for videre utvikling. I tillegg er de tidlig på ballen med å tilby et plattformuavhengig alternativ som virker på tvers av enheter.

– Jeg tror ikke vi har sett end-game på betalinger enda. Her kan mye skje, og det er rom for flere sterke aktører i det norske markedet. Det kan også fort bli oppslutning rundt én sterk nordisk aktør, og vi har til gode å se effekten av en sterk lansering av for eksempel Apple Card i Norge, sier Freihow.

– Vi tror at flere alternativer for mobilbetaling i butikk er med på å bygge nye vaner, samtidig som kort og kontaktløs betaling per i dag er det enkleste, raskeste og ikke minst billigste betalingsalternativet. Selv om vi ikke er først ute i butikk tror vi også at det er viktig å ha løsninger som fungerer på tvers av betalingsøyeblikk, og der har Vipps en sterk posisjon, sier Kjærnes.

Hun sier at Vipps alltid vil vurdere de mest brukervennlige løsningene, og at NFC-teknologi – som Apple per i dag hindrer andre aktører i å bruke – kan bli et alternativ i framtiden.

– Vi er opptatt av å teste det som kan gi best mulig betalingsopplevelser for brukerne våre, sier Kjærnes til Dinero.no.

Nøkkelord