Refresh Retail 2.0: Mer travelt enn noensinne

59 prosent av danskene føler at livet er travlere enn noensinne, en økning på 12 prosent fra 2017. Ser vi på Generasjon Y (19-36 år), er andelen hele 78 prosent.

Publisert

Det viser helt nye tall fra boken Refresh Retail 2.0 fra kunnskaps- og analysehuset Retail Institute Scandinavia, og det stiller store krav til detaljhandelen.

Økningen dekker over et paradoks. For danskenes fritid har økt med tre timer i uken fra 2008 til 2018, samtidig som opplevelsen av å ha det travelt også har økt. Noe av forklaringen må ligge i det faktum at danskene har blitt mer bevisste på å bruke tiden sin på familie, barn og venner i stedet for på jobb, shopping og husholdningsplikter.

– Denne oppfatningen av å ha det rykende travelt gjør at danskene hele tiden søker å optimalisere egen tidsbruk. Og det har store konsekvenser for måten de lever livene sine på, og betyr ganske enkelt at de i større og større grad outsourcer viktige livsoppgaver, sier Dorte Wimmer, en forbruker- og detaljhandelsekspert ved Retail Institute Scandinavia og en av bokens forfattere.

Dorte Wimmer

Boken peker på at det er viktig at morgensdagens detaljhandel fokuserer på å tilby kunder løsninger som sparer tid for dem. De siste årene har vi sett en økning i at dansker bruker tidsbesparende abonnementsordninger, for eksempel matkasser, men ifølge Dorte Wimmer vil vi i fremtiden også se en eksplosjon av andre tjenester som hjelper kunder med å spare tid:

– Vi vil også se at danskenes endrede forbruksmønstre vil få de travle danskene til å velge å handle i butikker som enten hjelper dem med å spare tid, eller de kan se på nettet hva den lokale butikken har på lager, bestille varene med noen få klikk og deretter hente dem i butikken like etter eller på et tidspunkt som passer dem. Omvendt vil andre butikker få suksess ved å gi de travle kundene et velfortjent pusterom, så tiden fjernes i ligningen, sier Dorte Wimmer.

Powered by Labrador CMS