Rekordhøy kundetilfredshet ga rekordresultat for Elkjøp.

Rekordresultat for Elkjøp-konsernet

Nordens største elektronikkjede, Elkjøp Nordic, slapp 20. juni sitt aller beste resultat noensinne. På nordisk nivå noterer selskapet seg nye historiske rekorder på både omsetning, resultat og kundetilfredshet.

Publisert

Det skriver selskapet i en pressemelding. I regnskapsåret 2018/2019 omsatte Elkjøp Nordic varere og tjenester for 38,3 milliarder kroner, en vekst på fire prosent fra året før. Konsernets resultat økte med 10 prosent, til 1228 millioner norske kroner. Resultatforbedringen tilskrives i stor grad omsetningsøkning, kostnadskontroll og besparelser knyttet til innlemmelsen av Lefdal i Elkjøp.

Fornøyde kunder grunnlaget

Elkjøps nye konsernsjef, Erik Sønsterud, er godt fornøyd med rekordresultatene, og spesielt glad for utviklingen i kundetilfredshet. – Fornøyde kunder er jo selve grunnlaget for å lykkes innen varehandel. Årets rekordresultat ser vi således i sammenheng med den økende kundetilfredsheten, sier Sønsterud.

Elkjøp-konsernet kan notere seg vekst i de fleste markeder og produktgrupper, til tross for den ekstraordinært varme sommeren i fjor.

– Vi startet forrige regnskapsår med tidenes sommer. Det er herlig for folk flest, men ikke særlig positivt for kundetrafikk til varehandel. I tillegg har valutasituasjonen, med høy eurokurs og svekket svensk krone, vært krevende. I lys av dette er vi svært fornøyd med resultatet vi nå leverer, sier Elkjøp-sjefen.

Virksomheten i Norge og Sverige står for den største andelen av veksten. Målt i sammenlignbare butikker, vokste Elkjøp Norge med over fem prosent.

Av produktgrupper, bidro Smart Home, Gaming, Kjøkken og B2B til størst andel av omsetningsøkningen. Tradisjonelle produktområder som kjøkkenutstyr, hvitevarer og mobiltelefoner bidro også stort til kjedens rekordomsetning. Totalt solgte Elkjøps butikker mer enn to millioner smarttelefoner.

Erik Sønsterud: – Varehusene er fremdeles vår største og viktigste salgskanal, men vi har også meget sterk vekst på nett.

– Det er naturligvis hyggelig å se at vi fortsetter å vokse i et flatt marked. Alle våre vekstområder øker, og vi har også dette året tatt markedsandeler. Kundetilstrømningen økte også, godt hjulpet av en sterk og sunn online-økning, kommenterer Sønsterud.

Rekordhøy kundetilfredshet

I løpet av regnskapsåret besøkte 300 millioner kunder en Elkjøp-butikk. Konsernets kundetilfredshet endte på rekordhøye 91,8 prosent, en økning på 10 prosent-poeng over de siste fem årene.

– Vi måler kundetilfredsheten daglig i alle kanaler og butikker. I fjor investerte vi ca 100 millioner kroner i utdanning av våre medarbeidere, og vi ser en sammenheng mellom god rådgivning og økningen i kundetilfredshet, sier Elkjøp-sjefen.

Elkjøp er markedsleder i alle de fire markedene selskapet opererer i. Den norske delen av virksomheten er den største målt i kroner og øre. Konsernet har over 400 butikker i Norden, og de fire nettbutikkene er blant de største i hvert marked.

– Varehusene er fremdeles vår største og viktigste salgskanal, men vi noterer tosifret og sterk vekst på nett. Nettbutikkene står i dag for nesten 20 prosent av totalomsetningen, og klikk og hent vokste med 30 prosent i fjor. Flere og flere av kunder kjøper på nett og henter i butikk, en tjeneste vi tror vil fortsette å vise sterk vekst fremover, sier Sønsterud.

Powered by Labrador CMS