David Schröder: – Vi justerer nå opp årsprognosen. (Foto: Zalando)

Rekordvekst for Zalando

Nesten en milliard nettbesøk i andre kvartal ga en omsetning på to milliarder euro, en vekst på 23,7 prosent. Netthandelsgiganten hever sin prognose for 2019.

Publisert

Zalando melder om sterk vekst i andre kvartal. Antallet aktive kunder vokste med 3,7 millioner – over 15 prosent – til 28,3 millioner i Zalandos 17 europeiske markeder, Norge innbefattet. I samme periode økte antall nettstedbesøk med 34,3 % til 986,4 millioner, hvorav 84 % kom via mobile enheter, noe som resulterte i rekordmange ordrer (36,1 millioner).

Finansdirektør David Schröder kommenterer i kvartalsrapporten:

– Flere kunder enn noen gang tidligere har valgt Zalando som utgangspunkt for klær. Dette beviser at vår kontinuerlige innsats for å levere en best mulig moteopplevelse lønner seg.

Flere nye initiativ for å utmerke seg med hensyn til nettopp kundeopplevelse er allerede i gang: Selskapet vil starte byggingen av et nytt lager i Nederland i sommer for å betjene sine kunder enda bedre på tvers av sine vesteuropeiske markeder, og sikre selskapets logistikkapasitet for fremtidig vekst. I Tyskland har Zalando doblet antallet pakker som ble levert samme eller neste dag sammenlignet med første kvartal, og i Sveits testes for tiden levering samme kveld i Zürich-regionen.

Sterk vekst

Zalando skriver at de fortsetter å utvide sortimentet ved å investere i bærekraftig mote og premium sortiment, ved å utvide partnerprogrammet og utvide samarbeidet med offline-forhandlere. Til dags dato er mer enn 1.300-offline butikker koblet til Zalando-plattformen:

  • I løpet av andre kvartal omsatte Zalanda for to milliarder euro, som innebærer en vekst på 23,7 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.
  • 36,1 millioner ordrer ble lagt inn i løpet av kvartalet, også rekord.
  • Justert driftsresultatet ble 102 millioner euro.

Zalando hever derfor prognosen for året og tror at driftsresultatet vil nå mellom 175–225 millioner euro.

– Salget kommer fortsatt til å vokse raskere enn inntektene, i tråd med vår langsiktige strategi, sier David Schröder.

Powered by Labrador CMS