Marius Glorvigen, Business Manager i RELEX Solutions, takket alle oppmøtte for en fantastisk dag.

RELEX arrangerte Inspiration Day

For fjerde år på rad gikk RELEX Inspiration Day nylig av stabelen. Det er blitt en populær møteplass for alle som jobber innen Retail og Supply Chain Management. Denne gang møttes mer enn 90 engasjerte ressurspersoner fra mer enn 30 ulike bedrifter på Gamle Logen i Oslo for å lære av, om og fra de beste innen feltet.

Publisert

Med fokus på å ta grep, ble det holdt fire aktuelle foredrag, som alle skapte stort engasjement og bidro til videre samtaler, diskusjoner og erfaringsutveksling mellom deltakerne som arbeider med å perfeksjonere sin Supply Chain, samt demovisninger av RELEX space- og SC verktøy.

Endringer kommer svært raskt

Endringene som treffer varehandelen i dag, er store og kommer svært raskt. Mange mener mye, men ingen kan med sikkerhet si hvordan morgendagens varehandel vil se ut. Derfor er det viktig å velge vareforsyningsløsninger som enkelt støtter både store endringer og vekst i nye kanaler for å kunne utvikle virksomheten videre, sa Marius Glorvigen, Business Manager i RELEX Solutions og ønsket velkommen til årets seminar med Charles Darwins-sitat; «Det er ikke den sterkeste innen en art som overlever, ikke heller er det den mest intelligente som overlever. Den som overlever er den som er best egnet til å tilpasse seg forandringer i omgivelsene.»

«Kultur spiser strategi til frokost»

Ingebrigt Steen Jensen, reklameguru, forfatter, fotballmann, samfunnsdebattant og ettertraktet foredragsholder satte tonen for dagen med sine refleksjoner og spissformuleringer i seminarets første innlegg. «Kultur spiser strategi til frokost – Om hvorfor alle planlegger men bare noen få gjennomfører», et foredrag om bedriftskultur, hva som kjennetegner de beste og hva vi kan lære fra dem, engasjerte salen. Med gjenkjennende nikk og mye latter, var det tydelig at mange kunne kjenne seg igjen i mønstre og kulturer. Å lære fra de beste fikk en ny dimensjon etter dette.

Trengte et bedre verktøy

Å drive dagligvarehandel på nett byr på noen ekstra utfordringer. Cathrine Svendsen og Simon Svensson i Kolonial.no ga et godt innblikk i dette med dagens andre innlegg, der de presenterte sin hverdag med innkjøp til svært varierende etterspørsel og sterk underliggende vekst kombinert med kundenes forventninger om komplett handlekurv. Et gigantisk innkjøp av kål i etterkant av kålsesongen gjorde at selskapet innså behovet for et bedre verktøy – et system som kunne automatisere mye av innkjøpene. De to innkjøperne fortalte om selskapets reise med RELEX og delte spennende tanker om hvordan de stegvis har gått fra å jobbe manuelt, hektisk og reaktivt til proaktivt med svært god beslutningsstøtte.

‘Unified Retail Planning’

Etter pausen ga Joel Banck i RELEX Solutions innsikt i høydepunkter og oppnådde resultater fra prosjekter med flere store internasjonale retailkjeder. De presenterte casene talte for seg; en utfordrende bransje i stadig endring krever kontinuerlig fokus på utvikling og forbedringer gjennom optimering og automatisering. Som Customer Advisor jobber Joel tett med mange av de største kjedene og var klar i sin tale: for å henge med i teten må dere ta grep og bevege dere fremover mot Unified Retail Planning.

‘En automatisert vareforsyningsløsning’

Som dagens siste innlegg – og et absolutt høydepunkt for mange av deltagerne, delte Ole Christian Remen, Director Supply Chain Europe Convenience i Circle K svært åpent deres erfaringer og resultater fra implementeringsprosjektet av en automatisert vareforsyningsløsning, med integrert sortiment og planogram for en mer effektiv drift av sine stasjoner. En svært god og lærerik presentasjon der også struktureringsjobben i forkant og endringsledelsen underveis i prosjektene ble grundig belyst.

Mange av deltagerne valgte å fortsette samtaler og diskusjoner rundt dagens presentasjoner under påfølgende mingling.

Powered by Labrador CMS