Du er her

REMA 1000 tildelt designpris

LevVel-serien fikk merket for God Design under Designdagen 2016.
Av Nils Vanebo
Publisert 29.04.2016 12:42

Prisen deles ut av Norsk design- og arkitektursenter og i juryens begrunnelse vektlegges det at det grafiske arbeidet har svært høy kvalitet. Videre sier juryen at

designet har stor verdi for barnefamilier og at emballasjen er lett gjenkjennelig i hyllen.

I utarbeidelsen av LevVel-konsept har trygghet og miljø stått sentralt. Designet har vært et viktig virkemiddel for å synliggjøre dette og kategorisjef Maria Iversen er stolt av at produktserien nå kan smykke seg med merket for God Design.

­– Barnefamilien er en svært viktig målgruppe for oss. Ønsket om å kunne tilby et relevant og attraktivt konsept for baby og barn gjorde at vi gikk i gang med å utvikle denne serien. Tanken var å gjøre valget enkelt for kunden, ved å levere på kvalitet, pris og ansvarlighet, sier Iversen.

Også juryen vektlegger miljøaspektet og mener at produktene kan komme inn under Grønn Punkt-ordningen da produktene er svært miljøvennlige.

Kjønnsnøytralt design

Scandinavian Design Group (SDG) har utviklet designplattform for LevVel. I tillegg til å formidle omsorgs- og miljøaspektet var det ønskelig at produktserien skulle fremstå som kjønnsnøytral og skille seg tydelig fra eksisterende produkter i hyllene.

Juryen vektlegger dette i sin begrunnelse og sier videre at designuttrykket fremstår som ujålete og lekent, godt hjulpet av de håndtegnede motivene gjort av illustratør Bjørn Rune Lie.

God respons fra småbarnsfamiliene

De første produktene i LevVel-serien ble lansert høsten 2015 og mottakelsen blant kundene har vært svært god. Særlig bleieproduktene har vært populære og har i løpet av kun et halvt år blitt de desidert mest populære bleiene i hyllene. Også babypakken har vært en stor suksess.

– Babypakken vår – som vi gir bort gratis til alle som har fått barn – har nå den sterkeste posisjonen blant alle babypakkene som eksisterer på markedet. Vi trodde det ville gå med 30.000 pakker i løpet av første året, men siden lansering har allerede levert ut 33.000 pakker, sier Anne Gro Johansen, prosjektleder for LevVel.

Det siste tilskuddet til LevVel-serien er barnemat på klemmeposer. De fem ulike variantene som ble lansert tidlig i 2016 har allerede bidratt til at LevVel er blitt det største barnematmerket i REMA1000-butikkene.