REMA 1000 vokste mest i 2012

I følge Nielsen Dagligvarerapporten er REMA 1000 nok en gang vinneren i norsk dagligvare, og driver frem lavpris som segmentvinneren i 2012.

Publisert
Til tross for svært tøff konkurranse vokser REMA 1000 med hele 7,4 prosent, til 30,6 milliarder i omsetning.

Lavpris tar andeler


- REMA 1000 har investert mye i sine butikker gjennom fjoråret, og satser tungt på ferskvarer, fersk fisk, frukt, grønt og kvalitet til laveste pris. Det er derfor ekstra moro at det blir nok et rekordår, hvor kundene virkelig synes at REMA 1000 har blitt et bedre sted å handle. Lavpris fortsetter å ta store andeler, og REMA 1000 driver denne veksten, sier administrerende direktør Ole Robert Reitan i REMA 1000.

Lav totalmarkedsvekst


Totalmarkedet vokste med kun 3,1 prosentpoeng, til 148 milliarder kroner. Antall dagligvarebutikker i Norge ble redusert med 58 butikker i 2012, til totalt 3.917.

- Det som er veldig morsomt for oss, er at det er hver enkelt REMA 1000-butikk som tiltrekker seg nye kunder som handler både mer og oftere hos oss. I tillegg vant vi 21 av 23 pristester i fjor. Summen av dette gjør at folk stoler på oss, vet at vi holder det vi lover, og at det virkelig lønner seg å handle hos oss. Vi skal fortsette å gi kundene det de vil ha, som er en ferskere REMA 1000 med de samme lave REMA 1000-prisene, sier salgs- og markedsdirektør for REMA 1000, Cathrine Stange.

Kjedenes markedsandeler 2012 (2011):

Norgesgruppen 38,5 (37,4) Coop 23,3 (23,4) REMA 1000 22,2 (21,3) ICA 12,3 (14,1) Bunnpris 3,7 (3,8)


Kjedenes omsetningsvekst 2012:

Norgesgruppen + 6,2 % Coop + 2,5 % REMA 1000 + 7,4 % ICA - 10,0 % Bunnpris + 0,5 %


Kilde: Nielsen Dagligvarerapporten 2013

Powered by Labrador CMS