Tom Anders Solberg, driftsdirektør Gulating, har overlatt rekruttering av franchisetakere til Lars Lyngstad, og Fredrik Vegsgaard, begge partnere i Cappa. Foto: Nils Vanebo

Retail endrer seg, rekrutteringen også

Cappa har opp gjennom årene rekruttert hundrevis av butikksjefer til norske retailere, oftest til kjeder som benytter franchise som driftsmodell.

Publisert

Retail er i endring, og det påvirker rekrutteringsprosessen. På kjøpesentrene er det i ferd med å bli mer servering og opplevelse, og nye kjeder dukker opp med innovative forretningsmodeller.

– For bare fem år siden så handelen nokså annerledes ut enn i dag. Da hadde mange kjeder tydelige planer om å øke antall butikker. I dag er det færre som har slike ambisjoner, selv om de finnes. Vi jobber i dag med mye mer enn bare franchiserekruttering, sier Fredrik Vegsgaard, partner i Cappa.

Nå rekrutterer de også til start-ups og selskaper innen opplevelse. Eksempler er Dr. Dropin, Cutters og Oj! Design & Interiør.

– Vi får være med på mange spennende reiser, forteller Vegsgaard.

Kjedetankegangen har de nye kjedene til felles med de tradisjonelle, skalérbarhet likeså. De to prinsippene ligger til grunn for kjedene som Cappa jobber med, så vel nye som tradisjonelle.

Mer search

– Er rekruttering til retail blitt vanskeligere siden det er blitt allment kjent at retail har svekkede marginer og er inne i en betydelig transformasjon?

– Nei, det er mange dyktige mennesker i retail som vil holde seg i bransjen. Dessuten finner vi kandidater også utenfor retail, svarer Vegsgaard.

– Vi er dyktige til å finne de rette typene mennesker. De som har riktig mindset. Vi leter mellom linjene på cv'en, legger Lars Lyngstad til, også han partner i Cappa.

Aktivt søk (headhunting) gjøres i nær sagt alle oppdrag, og Cappa ser at headhunting stadig oftere er den metoden som fører til løsning. Rundt 60% av oppdragene løses med kandidater som Cappa har invitert inn i prosessen. Denne andelen har økt de senere årene. Tidligere var det langt flere søknader som respons på annonsering enn det som er tilfelle i dag. Det er vanskeligere å nå frem, og derfor er headhunting ofte avgjørende for å få de rette kandidatene på banen.

I noen tilfeller velger Cappa å kjøre noen ekstra runder med intervjuer for å forvisse seg om at de får fram gode nok kandidater. Cappa vurderer normalt flere kandidater enn kjeden selv ville ha gjort, selv om de bare får betalt pr. rekruttering. For Cappa er det viktig at rekrutteringene blir vellykket. Det sikrer kundeforholdet og gjør at de også blir anbefalt til andre.

Franchisetakere kan det være mer krevende å finne enn butikksjefer for ansettelse. En som skal bli franchisetaker skal ikke bare skal skifte jobb, men også klare å finansiere kapitalen som kreves.

Cappa er den klart mest erfarne aktøren i norsk retail på å rekruttere franchisetakere, ledere og andre nøkkelpersoner.

De to Cappa-partnerne forteller at sosiale medier får større utbredelse og er blitt en viktig kanal også for rekruttering. Cappa lager en medieplan for hvert oppdrag, og tilpasser budskap, innhold og målgrupper. LinkedIn er nok det viktigste mediet, men Facebook brukes også.

De får stadig positive tilbakemeldinger på at kandidater først har lest en artikkel om en kunde eller stilling på hjemmesidene til Cappa eller deres kanaler på sosiale medier.

Cappa står også bak nettsiden Franchiseportalen.no og er med i konsulentnettverket Franchisearkitekt.no.

Powered by Labrador CMS