Du er her

Retailmagasinet 1/2019 er ute nå

NYTT NUMMER: Med oppmerksomhet, kamera og varesikring får man ned svinnet. Ved noe så enkelt som å si hei til kunder som kommer inn i butikken blir man kvitt mange potensielle tyver. Se hva mer du kan lese om i Retailmagasinet 1/2019.
Av Redaksjonen
Publisert 18.02.2019 10:00

Retailmagasinet 1/2019 er nå på vei ut til abonnentene, og her er et innblikk i hva du kan lese om i denne utgaven:

Leder:
Kundeopplevelsen redder den fysiske butikken
Før kom kundene lydig til butikken av seg selv, for makta lå hos butikkeieren. Nå er bildet snudd, for forbrukerne har et vell av alternativer.

Butikkonsept
Kundene dobbelt så lenge i butikken
For to år siden utviklet Elkjøp sitt butikkonsept 3.0. Kundene oppholder seg nå i gjennomsnitt dobbelt så lenge i butikken.

Event
Rapport fra NRF Retail’s Big Show 2019:
Årets viktigste retailtrender
Mer AI, større risikoer og en veldig viktig handlekurv. Det er noen av stikkordene som Extenda Retail tar med seg hjem etter å ha besøkt verdens største retailmesse i New York.


BETALINGSLØSNINGER

Vipps lanserer Alipay i Oslo
– En gavepakke for besøksnæringen i hovedstaden

Vipps velger QR
QR-scannere blir viktige når Vipps skal erobre betalingsmarkedet både innen- og utenlands. Om ikke lenge kan du betale med QR-kode både i butikker og online.

Resurs Bank: Smidig omnikanalfinansiering for retail
Resurs Bank vokser og er med kundene inn i netthandel med omnikanal-løsninger. Løsningene må være smidige, både for retaileren og sluttkunden.

Digitale kvitteringer kommer
I en tid hvor mer og mer digitaliseres er det logisk at papirkvitteringer forsvinner. Storebox har spesialisert seg på digitale kvitteringer og identifikasjon av kunder for lojalitetsprogrammer.


Teknologi
Først i Norge med kjøp via smarthøyttaler
Morgenlevering er først i Norge med å gjennomføre kjøp på stemmestyrte assistenter.

Senterdrift
Narvik Storsenter: Fornyet og vedlikeholdt
– Vi er opptatt av at senteret til enhver tid skal være godt vedlikeholdt og ha jevnlig fornyelse, sier senterleder Kirsten Nystrand. Narvik Storsenter har ikke vært utvidet siden åpningen i 1999, men har hele tiden vært godt vedlikeholdt og fikk flunkende nytt design så sent som i 2017.

Grensehandel
Fjellhandelssenter på grensen
Coop Extra og Eurocash blir frontbutikker når det nye grensehandelssenteret Fjellhandel etter planen skal åpne ved E14 på Storlien våren 2020. Norge og Sverige sett under ett, er lokaliseringen nokså nøyaktig midt på kartet.

Detail design
Retail Design blir viktigere
Når det ropes krise i retail, blir det viktigere å gjøre det attraktivt for kunder å komme til butikkene. Butikkutstillinger og design får derfor større betydning.


LOGISTIKK

Zalando halverer leveringstiden med nytt fulfillmentsenter
Med sitt nyåpnede logistikksenter nord for Stockholm skal Zalando halvere leveringstiden til nordiske kunder.

Biltema investerer i bedre logistikk
Biltema skal vokse videre, noe som skjerper kravene til logistikken. Kjeden planlegger å utvide sentrallagerets areal og antall palleplasser med 50%.


SIKKERHET

Tilpasser sikkerhetsløsningene til kjedene
Securitas satser for fullt for å bli største sikkerhetsleverandør til norsk retail. De deltar gjerne med rådgivning til kjedene i den betydelige endringsprosessen som handelen går gjennom.

Samarbeidsavtale med Ahlsell
Securitas har inngått en avtale med Ahlsell og vil være leverandør av sikkerhet til butikker og hovedkontor de neste seks årene. Samarbeidet innebærer også at Ahlsell vil levere kabel-, festeog elektromateriell til Securitas.

Oppmerksomhet reduserer svinnet
Med oppmerksomhet, kamera og varesikring får man ned svinnet. Ved noe så enkelt som å si hei til kunder som kommer inn i butikken blir man kvitt mange potensielle tyver.


Kjedeutvikling
Euronics blir ELON – og oppnår høyere innkjøpsmakt
For å skape et mer enhetlig og sterkt varemerke har alle Euronics-butikkene i Norge skiftet navn til ELON fra årsskiftet. Samtidig er et nytt nordisk samarbeid etablert hvor innkjøpene i de fem nordiske landene vil bli kanalisert gjennom ELON Group.

Handelseiendom
Storsenter skal bygges i Vennesla
Vennesla kommunestyret har vedtatt en reguleringsplan som åpner for bygging av kjøpesenter og 500 boliger på Hunsøya. Tore Gustav Drivenes, eier og styreformann i God Driv AS, opplyser til Retailmagasinet at det er et storsenter som planlegges i Hunsfos Næringspark.

Miljø
Fornebu S: Et grønt samlingspunkt
Pilene for Fornebu S peker rett vei. Omsetningen og besøkstallet har økt, og senteret har den høyeste klassifisering for miljøtiltak.

Franchise
Franchiseportalen relansert
På tampen av fjoråret ble Franchiseportalen relansert. Her finner man en bred oversikt over franchisekjeder i Norge og informasjon om franchise som driftsmodell. 

Trender
Trender synliggjort i Frankfurt
I en tid som preges av digitalisering, er det menneskelige aspektet kommet mer fram igjen. Samt verdien av å ta på og føle og behovet for fleksibilitet i måten vi lever og jobber på.

Messe
Trendene fra World-messene
Christmasworld, Paperworld og Creativeworld er igjen blitt arrangert parallelt i Frankfurt, og med det er sesongen 2019 innledet med visning av fremtidsrettede temaer og de nyeste trendene.

Retailtrender
Activism – ansvarlighet er en kjerneverdi for dagens forbrukere
Ansvarlighet var tidligere en verdi kun eliteforbrukerne var særlig opptatt av. Det er de ikke lenger. Ansvarlighet er blitt mainstream.

Kronikk
Fire kundeopplevelser som kan puste nytt liv i de fysiske butikkene
Den store forandringen som retailere er nødt til å ta inn over seg, er at de ikke lenger kan basere seg på at folk skal komme innom butikken helt tilfeldig. I stedet er du nødt til å aktivt lokke til deg kundene som aldri før.
Matthias Peter, Country Client Partner, Cognizant Norge

FASTE SIDER

Aktuelt
Flere sider med nyheter og produktnyheter

Retailkalenderen
Se nettutgaven her

Leverandøroversikten
Se nettutgaven her

Retailmagasinet kommer ut åtte ganger i året, og dekker ulike aspekter av fag- og detaljhandelen, uavhengig av varesortiment. Vi gir deg nyheter, fagartikler og case som bidrar til inspirasjon og verdifull innsikt i en bransje som er i stadig utvikling.

Se hva vi skriver om her

Bestill abonnement

Last ned enkeltsider eller hele bladet

Du kan abonnere på retailmagasinet.no sitt ukentlige nyhetsbrev gratis her

Nøkkelord
Faktaboks

Retailmagasinet kommer ut åtte ganger i året, og dekker ulike aspekter av fag- og detaljhandelen, uavhengig av varesortiment. Vi gir deg nyheter, fagartikler og case som bidrar til inspirasjon og verdifull innsikt i en bransje som er i stadig utvikling.

Bestill abonnement

Last ned enkeltsider eller -utgaver av bladet

Les mer om Retailmagasinet