Retailmagasinet 2/2019 er ute nå

NYTT NUMMER: Kjeden Normal har kommet som et skudd i norsk retail. Nøkkelen er et sortiment som rulleres og merkevarer til lav pris. Se hva du kan lese om i Retailmagasinet 2/2019.

Publisert

Retailmagasinet 2/2019 er nå på vei ut til abonnentene, og her er et innblikk i hva du kan lese om i denne utgaven:

Leder
Investér eller dø
Uten moderne IT-verktøyer har man ingen sjanse i framtidas retail. Netthandelen vil fortsette å øke, og derfor må kjeden ha systemer som håndterer den utviklingen.

Kjede
Normal: Skattejakt og lave priser trekker kunder
Normal går mot strømmen og har nå 61 butikker i Norge, hvorav fire åpninger bare den første uken i mars. Når den første ble åpnet på Sørlandssenteret så sent som i juni 2017, tilsier det en svært rask etableringstakt. Og fram til sommeren kommer ytterligere drøyt tjue butikker.

Bærekraft
Lanserer fremtidens bærekraftige betalinger
Mastercard og Doconomy mener å ha fremtidens løsning for bærekraftige betalinger, nemlig appen DO som lanseres i april. Forbrukere skal bidra til å redusere klimaendringer ved å ta ansvar for sitt eget karbonavtrykk.

DISTRIBUSJON

Tester transportsystem for mindre kø og forurensing
Ford tester et skybasert transportsystem med varebiler, sykkelbud og bud til fots for å levere pakker. Bilprodusenten forventer en kraftig økning i leveringseffektiviteten, færre køer og bedret miljø i urbane strøk.

Posten tester pakkelevering innenfor døren
Netthandel med hjemlevering øker, og Posten vil nå teste levering av pakker innenfor døren uten at mottakeren er hjemme.

Flytter nøkkelknippet over på mobilen
Oppstartsselskapet Unloc har tatt på seg oppgaven å digitalisere nøklene. Løsning innebærer at man med et par tastetrykk kan slippe inn budet, vaskehjelpen eller en fra husholdningen som har glemt nøkkelen.

Kassasystemer
Kassasystemer i kontinuerlig utvikling
Retail er i endring, og leverandørene av kassasystemene må følge med i tiden. For netthandelen øker, og nye betalingsløsninger kommer på banen.

Butikkdatasystemer
Kjedene må ha moderne butikkdatasystem for å overleve
Når konkurransen i retail skjerpes, må man ha gode styringssystemer for å klare å overleve. DXC satser på kompetanse og vil hjelpe sine retailkunder inn i den nye tiden.

NETTHANDEL

Nordmenn har firedoblet sin netthandel på ti år
Netthandelen fortsetter å øke: 66 % av Norges befolkning oppgir at de handler på nett hver måned. I fjor brukte vi nordmenn 49,1 milliarder på netthandel av fysiske varer.

Meny tester netthandel
NorgesGruppen er den av de tre etablerte dagligvaregigantene som har gjort mest på netthandel.

Trender
Forbrukertrender: Vi blir klokere og mer kresne
Dagens forbrukere er klokere, mer selvbevisste, mer utålmodige, kresne og selektive, men samtidig opptatt av miljø, bærekraft og dyrevelferd. Og vi søker det autentiske og unike.

Senterdrift
Fem ambisiøse kjøpmenn ville bygge kjøpesenter på en myr…
Historien begynner på 1980-tallet da den gang TRONDOS og fem ambisiøse kjøpmenn i Trondheim bestemte seg for å bygge kjøpesenter på en myr på Tiller. En senere velkjent kremmer fra Porsgrunn var tidlig senterleder og sørget for en god start, og senere har City Syd i 31 år «blitt herjet av medgang», som nåværende senterleder, Finn Dybdalen, beskriver det.

Markedsføring
Unngå å velge feil influenser
Influensere er i vinden, og noen havner fort i stormen. Slik unngår du å velge feil influenser for din merkevare.

Franchise
Specsavers er Årets franchisekjede – og Kvik har Årets franchisetaker
Specsavers ble kåret til årets franchisekjede, mens franchisetaker Jan Stadven i Kvik ble kåret til årets franchisetaker.

Senter
Ingen ledige lokaler i Vik Torg
Det finnes små kjøpesentre som gjør det bra. Et eksempel er Vik Torg i Hole med et tyvetall butikker og serviceinstitusjoner. Senteret fikk en hyggelig plassering på kjøpesenterrangeringen for 2017.

Ny kjede
M Room: Etablerer frisørkjede med 100 enheter
Det finske, medlemskapsbaserte barberer og frisørkonseptet M Room er på vei inn i Norge. Første salong åpnet i desember i Kirkegata i Oslo, og i mars åpner de på henholdsvis Metro Senteret på Lørenskog og i Bogstadveien. Målet er 100 salonger for menn rundt omkring i landet. De to gründerne satser på franchisemodellen.

MESSE

Retailteknologi for 13.000 besøkende på EuroCIS
13.000 besøkende fra 94 land fikk oppleve den mest moderne retailteknologien på EuroCIS 2019 i Düsseldorf i februar.

Ambiente: Fra salgspunkt til opplevelsespunkt, kassapunkt forsvinner
På Ambiente ble det vist fram løsninger hvor teknologi brukes i butikker for å redusere behovet for lager og å frigjøre tid for de butikkansatte til å kommunisere mer og bedre med kundene. Samspillet mellom offline og online er avgjørende for retail i framtida.

– Kontakt etableres her, jobben gjøres når vi kommer hjem
Wik & Walløe var utstiller på Ambiente for femte gang, for det tar tid å bli kjent ute i verden.

Trendene fra Ambiente
Annetta Palmisano fra Stilbüro bora.herke. palmisano fortalte om tre hovedtrender, nemlig stilene Tasteful residence, Quiet surrounding og Joyfilled ambience.

Kronikk
Unngå slettesyken
Mange virksomheter tror at GDPR krever at man må slette alt man ikke har fått samtykke til. Slik er det heldigvis ikke.
Av: Thomas Flo Haugaard og Elin Spjelkavik i Virkeadvokatene.

Retailtrender
Forbrukerne har makten
Der var en gang da virksomheter hadde kontroll. De bestemte hvilken informasjon forbrukerne skulle ha adgang til, hvilken pris produktet skulle ha, og hvor det kunne kjøpes. Men med den teknologiske utviklingen har spillerommet og spillereglene endret seg, og forbrukerne har tatt makten. Den eneste måten virksomhetene kan ta tilbake makten på, er ved å prøve å forstå kundene. Kunnskap er makt!
Av: Cecilie Bahr Retail Institute Scandinavia

Generasjon Z
Hvordan treffe Generasjon Z?
Generasjon Z, født etter 1995, er de som ikke husker en oppvekst uten Instagram, Snapchat, influencere, likes, streaks, og som er hypersosiale med venner døgnet rundt på mobiltelefonen. Generasjon Z er helt annerledes enn alle andre tidligere generasjoner.
Undertegnede er født i 1997, og er en del av generasjon Z.
Av Silje Pauline Killi Bjølverud, Generasjon Z tolk, foredragsholder, co-founder Insp.

Kronikk
Fra nett til (folke)vett
Det snakkes og skrives mye om handelslekkasjen fra fysiske butikker til netthandel, være seg nasjonale – eller internasjonale nettaktører. Mye sies også om at butikkene må gi kundene opplevelser og god service for å tiltrekke seg den fysiske handelen og «utkonkurrere» nettet.
Av: Hanne Stabell, rådgiver og kundeansvarlig i PRoperatøreneMesse

FASTE SIDER

Aktuelt
Flere sider med nyheter og produktnyheter

Retailkalenderen
Se nettutgaven her

Leverandøroversikten
Se nettutgaven her

Retailmagasinet kommer ut åtte ganger i året, og dekker ulike aspekter av fag- og detaljhandelen, uavhengig av varesortiment. Vi gir deg nyheter, fagartikler og case som bidrar til inspirasjon og verdifull innsikt i en bransje som er i stadig utvikling.

Se hva vi skriver om her

Bestill abonnement

Last ned enkeltsider eller hele bladet

Du kan abonnere på retailmagasinet.no sitt ukentlige nyhetsbrev gratis her

Retailmagasinet kommer ut åtte ganger i året, og dekker ulike aspekter av fag- og detaljhandelen, uavhengig av varesortiment. Vi gir deg nyheter, fagartikler og case som bidrar til inspirasjon og verdifull innsikt i en bransje som er i stadig utvikling.

Bestill abonnement

Last ned enkeltsider eller -utgaver av bladet

Les mer om Retailmagasinet

Powered by Labrador CMS