Retailmagasinet 3/2017

NYTT NUMMER: Verdikjeden for betalinger er i kraftig endring med nye metoder og nye aktører på vei inn. Se hva du kan lese om i nyeste Retailmagasinet her.

Publisert

Retailmagasinet 3/2017 er nå på vei ut til abonnentene, og her er et innblikk i hva du kan lese om i denne utgaven:

Leder: Mobil eksplosjon
Nå tar det av. Vipps lanserer tjenester i høyt tempo, og det vil skje en voldsom utrulling i butikker og på serveringssteder resten av året.

AKTUELT

Retailtainment inntar kjøpesentrene
Steen & Strøm lanserer i vår ’Let’s Play’, et nytt konsept med internasjonal sus, hvor mote, inspirasjon og lekenhet er en tydelig signatur.

MENY kåret til Årets Retailer
MENY ble den store vinneren under utdelingen av årets retailpriser på Den Store Retaildagen. Det ble gull i klassene «Internmotivasjon» og «Retailkonsepter». I tillegg vant MENY den aller gjeveste prisen, «Årets Retailer».

Bedrer handleopplevelsen gjennom omnikanal
Etter en grundig forundersøkelse har Intersport i Sverige tatt sin beslutning om strategisk partner for kjedens nye handelsplattform.

’Today at Apple’ byr på nye opplevelser
Apple lanserer i mai flere titalls nye kurs i mai i alle sine 495 Apple Stores. Kursene omhandler alt fra foto og video til musikk, programmering, kunst og design.

E-HANDEL

– Norden et ideelt netthandelsmarked
– Vi er godt fornøyd med utviklingen. Norge og Skandinavia er et spennende marked, og et ideelt område for netthandel: tynt befolket, god kjøpekraft og en befolkning som ligger i fremste linje når det gjelder datateknologi og mobiltelefoni, sier Norden-sjef i Zalando, danske Kenneth Melchior.

KJEDE

Felleskjøpet med retailsuksess
Tidligere så trauste Felleskjøpet er blitt en moderne retailaktør med pen vekst mot forbrukere. Nye butikker åpnes og eksisterende rustes opp eller relokaliseres. Også bynært og på kjøpesentre. Fem reåpninger på samme dag 16. mars reåpnet Felleskjøpet Agri fem avdelinger. Størst er satsingen på Kløfta med egne avdelinger for butikk, hage, maskin og verksted. Hagesenteret er en ny satsing i Felleskjøpet Agri.

Rusta hever ambisjonsnivået i Norge
Rusta har hatt suksess de første tre årene etter at de etablerte seg her til lands. De har erfart at de oppnår lønnsomhet også i mindre byer, og derfor øker de etableringstakten. Forutsatt at de finner egnede tomter eller bygg.

Rusta åpnet varehus nummer 100
I mars åpnet den svenske varehuskjeden sitt hundrede varehus. Det er ikke tilfeldig at det skjedde i Norge.

Markedsleder i sju land
Ingen norsk kjede har stor suksess med internasjonale forgreninger, med unntak av Reitan Convenience, om tar mål av seg til å bli Europas største conveniencekjede.

BETALINGSLØSNINGER

Lanserer VippsGO for servering og retail
Vipps går fra vennebetaling til butikkbetaling. Alle som selger varer og tjenester skal kunne sette opp en mobilbutikk på under 30 minutter. Målet er å få 10.000 butikker til å ta i bruk VippsGO bare i løpet sommeren

– Betaling vil bli en non-event
Verdikjeden for betalinger er i kraftig endring med nye metoder og nye aktører på vei inn. Visma Retail tilpasser sine systemer for framtidas betalingsløsninger.

Helhetlig leverandør av betalingsløsninger
PayEx er en av tilbyderne med det bredeste utvalget av betalingsløsninger på det nordiske markedet. Kundene kjennetegnes av at de ønsker både de mest innovative og moderne, men også de tradisjonelle betalingsløsningene levert av samme leverandør.

SENTERDRIFT: Jessheim Storsenter

Bidrar med aktiviteter og kultur
– Vi er ikke bare et kjøpesenter, vi driver også med byutvikling, sier eiendomssjef Tore Kværner. – Vi bidrar med aktiviteter og kultur. Vi vil være et kult kjøpesenter. «Historiker» og gårdeier Tore Kværner forteller om da det «smalt» – og hvordan man har reist seg.

Nyåpnet «krembutikk»
– Ja, dette er en «krembutikk», smiler en smørblid Therese Aasland. Cream har akkurat åpnet sine dører på Jessheim Storsenter.

Lekebutikk med lang erfaring
– Vi føler at vi blir veldig godt ivaretatt her ved Jessheim Storsenter, sier Lasse Aleksander Nilsen i leketøysbutikken Kanutten, en butikk som har vært 23 år ved senteret.

TRENDER

Når kundene slutter å komme
Mens kundenes forventninger og handlemønstre endrer seg i rekordfart, står kundeopplevelsene i altfor mange butikker på stedet hvil.

Merkevarebygging i en digital tidsalder
Som forbrukere eksponeres vi daglig for 4.000-10.000 reklamer i gjennomsnitt per dag. TV-reklamer, Facebook, Google-bannere – men også etiketter på produktene vi har i kjøleskapet, produkter vi ser i butikken, kollegaens nye jakke m.m. Kampen om den digitale forbrukers oppmerksomhet blir stadig mer krevende.

E-HANDEL

StrongPoint klar med leveringsautomat for dagligvarer
Nylig leverte StrongPoint sine første egenutviklede leveringsautomater for dagligvarer. Den ledende retailleverandøren ønsker å bli med sine kunder over på nye plattformer.

MERKEVARESTRATEGI

Circle K tildelt Merkestyrkeprisen
Circle K er tildelt Nielsen Merkestyrkepris for 2017 for deres svært vellykket rebranding.

AIRPORT RETAIL

– Butikken er en attraksjon
Way Nor har denne våren åpnet to nye suvenirbutikker på Gardermoen (OSL), og ambisjonene er at butikkene skal være Europas beste. – Dette er Norges beste butikksenter og blir et utstillingsvindu for oss. Målet er at butikkene i seg selv skal være en attraksjon, sier eier Thomas Lie.

KJEDEDRIFT

Utfordreren Cutters ryster frisørbransjen
Den nye kjeden Cutters vil påføre den norske frisørbransjen ’disruption’ med sitt nye, forenklede konsept.

God kultur gir Match sterk vekst
– Alt starter med en god kultur. Slik starter kjededirektør Ann Christin Ruud når hun skal forklare hvorfor Match har hatt et kraftig oppsving de siste årene og ble kåret til «årets kjede» på Kjøpesenterkonferansen i 2016.

RETAILTRENDER

Mobile betalinger overgår alle forventninger
De siste årene er det dukket flere og flere betalingsmuligheter i detaljhandelen. Kundene er krevende, og hvis de ikke kan betale med sin foretrukne betalingsløsning, er det en risiko for at de går et annet sted.

CROSS CHANNEL

Cross channel er fremtidens detaljhandel
I USA har Starbucks laget et lojalitetsprogram hvor man kan innbetale penger til sitt digitale lojalitetskort. I siste kvartal betalte 41 prosent med sitt lojalitetskort og 24 prosent via sin Starbucks-app. I 2008 kom finanskrisen. Omtrent samtidig lanserte Apple en telefon som endret vår hverdag. Kombinasjonen av krise, nedleggelser og smarttelefoner samt bedre nettsteder for netthandel har blitt en giftig cocktail for detaljhandelen, som har måttet omstille seg raskere enn noen gang tidligere.

Imas-Index uke 9 - 17 2017
Februar bedre enn normalt

Nytt om navn
Nytt om folk i retailbransjen

Norge rundt
Flere sider med bransjenyheter fra hele landet

Verden rundt
Flere sider med bransjenyheter fra hele verden

Retailkalenderen
Se nettutgaven her

Leverandøroversikten
Se nettutgaven her

Retailmagasinet kommer ut åtte ganger i året, og dekker ulike aspekter av fag- og detaljhandelen, uavhengig av varesortiment. Vi gir deg nyheter, fagartikler og case som bidrar til inspirasjon og verdifull innsikt i en bransje som er i stadig utvikling.

Bestill abonnement

Last ned enkeltsider eller -utgaver av bladet

Les mer om Retailmagasinet

Retailmagasinet kommer ut åtte ganger i året, og dekker ulike aspekter av fag- og detaljhandelen, uavhengig av varesortiment. Vi gir deg nyheter, fagartikler og case som bidrar til inspirasjon og verdifull innsikt i en bransje som er i stadig utvikling.

Bestill abonnement

Last ned enkeltsider eller -utgaver av bladet

Les mer om Retailmagasinet

Powered by Labrador CMS