Du er her

Retailmagasinet 3/2019 er ute nå

NYTT NUMMER: Slettvoll trosser flere av de generelle rådene i retail. De har i stedet valgt sin egen filosofi og forretningsmodell, og ingen andre i bransjen klarer å matche dem på inntjening. Se hva du kan lese om i Retailmagasinet 3/2019.
Av Redaksjonen
Publisert 13.05.2019 13:48

Retailmagasinet 3/2019 er nå på vei ut til abonnentene, og her er et innblikk i hva du kan lese om i denne utgaven:

Leder
Å gå mot strømmen
I en tid hvor retail er i kraftig endring og mange sliter, mangler det ikke på råd om hva kjedene skal foreta seg for å klare å tilpasse seg og overleve også inn i den nye tiden. Slettvoll gjør også det, men de velger løsninger som til dels strider med råd og praksis i andre
kjeder.


Kjede

Slettvoll går sin egen vei, med topp marginer
Slettvoll skiller seg ut på flere faktorer. Ikke bare i møbel- og interiørbransjen, men i retail generelt. De vokter seg for ikke å ha for mange butikker, gir nesten ikke rabatter, er svært nøye i ansettelsesprosesser og robotiserer i liten grad produksjonen på fabrikken sin. på Stranda. Men det er vanskelig å kritisere kjeden for noe, for resultatene som de oppnår er helt i toppen.

Fram til 2003 leverte Europris-sjefen positiv tross røde kvartalstall
Ineffektiv logistikk, sukkeravgift og sen påske dro ned for Europris i første kvartal. Likevel er framtidsutsiktene gode, mener Pål Wibe. De har som ambisjon å bli en ledende aktør selv i europeisk målestokk.


Logistikk

Fikk bedre logistikk, rapportering og leverandøroppfølging
Møbelringen opplevde lang og lite forutsigbar leveringstid fra sine utenlandske produsenter. Etter at de etablerte et logistikksamarbeid med ColliCare er leveringstiden blitt kortere og oversikten bedre.

Toppmoderne teknologi på Zalandos nordiske logistikksenter
Ingram Micro er Zalandos logistikkpartner og drifter det nye logistikksenteret nord for Stockholm som skal betjene netthandelgigantens nordiske kunder. Noen av teknologiene er helt nye i nordisk retail.

Halverer leveringstiden
Med sitt nyåpnede logistikksenter nord for Stockholm skal Zalando halvere leveringstiden til nordiske kunder.


Lager og logistikk
Innkjøp og logistikk er kjernevirksomhet for Jula
Jula vokser, og da må styringen av logistikken må ligge i forkant. Sentrallageret i Skara er bygget ut i flere etapper og er blant Nordens største. Enda en utvidelse er under planlegging.


Netthandel

Fire råd for å lykkes med nettbutikken
Det er mulig å lykkes med netthandel, også om man ikke er blant de største aktørene. Digitroll gir fire råd for hvordan man skal tilpasse nettbutikken sin.

Omnikanal:
Butikkenes middel for å stoppe kundeflukten

Butikker har gode muligheter til å motvirke flukten av kunder til nettet, med sømløs og kostnadseffektiv vareflyt på tvers av alle salgskanaler.

Netthandelen firedoblet på ti år
Netthandel fortsetter å vokse. 2/3 av Norges befolkning oppgir at de handler på nett hver måned. I fjor brukte nordmenn 49,1 milliarder på netthandel av fysiske varer.


Franchise
Internasjonal franchisekonferanse i Oslo
Franchise Pool International (FPI) arrangerer i år sitt Global Forum på Hotel Opera i Oslo 14.-16 mai.

Markedsføring
Ludens styrker seg mot retail
Fullservicebyrået Ludens har startet et eget selskap for retail, som brenner for helhetlig merkevarekommunikasjon og gode kundeopplevelser.


Senterdrift

Amfi Tynset fører tradisjonene videre
Tettstedet Tynset langt nord i Østerdalen har lange tradisjoner som handelssted, og som et av landets aller eldste kjøpesenter, ivaretar Amfi Tynset disse tradisjonene. – Gjennom næringsforeningen er det mer samarbeid enn konkurranse her, sier senterleder Cathrin Rugsveen.

– Kunne vært større aktivitet…
– Jeg synes at de to sentrene vi har her på Tynset utfyller hverandre godt, men det kunne kanskje vært noe større aktivitet her på Amfi, slik at vi leietakere slipper å gjøre jobben med å dra folk hit, sier Tor Petter Lunåsmo, butikksjef, eier og franchisetaker i Cubus.

Løseth bygger kjøpesenterkjede på ny
Olav Thon og Lars Løseth har skilt lag som kjøpesentereiere og -drivere. Ringen er sluttet for Løseth-familien. Men orkesteret stemmer i en ny ringdans. Foreløpig med 18 sentre i ringen, som kan bli over 20 – og enda flere med tid og stunder. Det svinger igjen i Surnadal.


Butikkinnredning
Produserer butikkinnredning med moderne teknologi
Butikkinnredning blir viktigere for å gi en bedre kjøpsopplevelse i fysiske butikker. Hestra bruker moderne teknologi både i utviklingen og produksjonen.

Dagligvare
Skal eliminere matsvinn i norsk dagligvare
Målet med den nye mobilapplikasjonen Spot On er å redusere 130.000 tonn med matsvinn i norske matbutikker – med bare et mobilklikk.

Kronikk
Digital transformasjon i handelsnæringen
Alle skal ikke bli som Amazon, men å overleve i et marked med svært høy konkurranse krever mer enn bare evnen til å selge. Store som små handelsvirksomheter blir tvunget til å finne ut hvordan de kan omstille seg.
Av Andreas Grydeland Sulejewski CEO, Neptune Software

Gulv
– Et gulv som er stille, behagelig og lett å legge
Cementi Click ser ut som og føles som betong, men er mer behagelig å gå på og lett å legge. Trinnlydsdempingen er klart bedre, og man reduserer nedetid i butikken når gulvet skal legges. Tid er penger!

Sikkerhet
Politiet:
– Vekternes innsats kan være avgjørende i vårt arbeid for å redde liv

Når landets nødetater trener på samhandling i såkalte Plivo-situasjoner; pågående livstruende vold, har sikkerhetsbransjen ofte en svært viktig rolle: – Vekternes bruk av overvåkingsanlegg og deres detaljkunnskap om åstedet, kan være avgjørende i vårt arbeid for å redde liv.

Retailtrender
Welcome to the United States of Amazon
“Imagine: A retailer that refuses to pay sales tax (…), destroys hundreds of thousands of jobs (…). A computer company that withholds information about domestic acts of terrorism from federal investigators (…). A social media firm that analyses thousands of images of your children, activates your phone as a listening device, and sells this information to Fortune 500 companies…”
Vil du være kunde hos et slikt selskap?
Av Dorte Wimmer Director, Retail Institute Scandinavia

Kronikk:
Krigen mot plast øker lønnsomheten
Kampen mot miljøskadelig plast vil styrkes av at varehandelen tar i bruk elektroniske etiketter og NFC. Nå må produsentene dokumentere sin egen bærekraft.
Av Colin Elkins direktør for prosessindustri i IFS

FASTE SIDER

Aktuelt
Flere sider med nyheter og produktnyheter

Retailkalenderen
Se nettutgaven her

Leverandøroversikten
Se nettutgaven her


Retailmagasinet kommer ut åtte ganger i året, og dekker ulike aspekter av fag- og detaljhandelen, uavhengig av varesortiment. Vi gir deg nyheter, fagartikler og case som bidrar til inspirasjon og verdifull innsikt i en bransje som er i stadig utvikling.

Se hva vi skriver om her

Bestill abonnement

Last ned enkeltsider eller hele bladet

Du kan abonnere på retailmagasinet.no sitt ukentlige nyhetsbrev gratis her

 

Nøkkelord
Faktaboks

Retailmagasinet kommer ut åtte ganger i året, og dekker ulike aspekter av fag- og detaljhandelen, uavhengig av varesortiment. Vi gir deg nyheter, fagartikler og case som bidrar til inspirasjon og verdifull innsikt i en bransje som er i stadig utvikling.

Bestill abonnement

Last ned enkeltsider eller -utgaver av bladet

Les mer om Retailmagasinet