Du er her

Retailmagasinet 8/2018

NYTT NUMMER: Etter å ha vært nominert fem ganger vant endelig Mester Grønn prisen Årets kjede på Kjøpesenterkonferansen. Mester Grønn er denne utgavens kjedeprofil. Se hva mer du kan lese om i Retailmagasinet 8/2018.
Av Redaksjonen
Publisert 07.12.2018 11:18

Retailmagasinet 8/2018 er nå på vei ut til abonnentene, og her er et innblikk i hva du kan lese om i denne utgaven:

Leder
Kjøpesentrenes tid er ikke forbi
Thon-Gruppen er landets største eiere av kjøpesentre, og de tror ikke at netthandelen vil radere ut den fysiske handelen.

Kjedeprofilen
Mester Grønn: Vinner priser med kontrollert vekst
Kontrollert vekst, kostnads- og miljøfokus, god logistikk og gode produkter og kundemøter er suksessfaktorene for Mester Grønn. De frakter sensitive blomster til stadig flere butikker rundt omkring i landet.

Belysning
– Belysning og innredning må henge sammen
I Elkjøps nye innredningskonsept er det klare tanker bak elementene i belysningen.

Bærekraft
IKEA satser på gjenbruk
For første gang i Norge går IKEA inn i bruktmarkedet og skal kjøpe og selge brukte IKEA-møbler. – Gjenbrukstjenesten er et spennende første skritt på veien mot en sirkulær forretningsmodell, sier bærekraftsjef.

Senterdrift
Jekta Storsenter: Stor på mange måter
Med sine 36.000 medlemmer i kundeklubben og 65.000 kvadratmeter butikkflate fordelt på 130 butikker, er Jekta Storsenter et av Nord-Norges største kjøpesenter. Med «egen» flyplass, busstasjon like utenfor og 1500 gratis parkeringsplasser er det ikke rart at mange finner veien hit.

Analyse
Prognosesenterets kåring av Norges beste kjøpesenter i 2017
Dette ertredje året rangeringen av Norges beste kjøpesenter gjennomføres . Hensikten er å kartlegge hvordan omsetningen til et senter er i forhold til kundepotensialet og konkurranse.

Gulv
Nytt LVT-gulv for rask renovering
Tarkett lanserte i høst sitt nye LVT-gulv iD Click Ultimate som er spesielt utviklet for stores & shops, restauranter og hoteller. Med integrert akustikkbakside er det raskere å legge enn tilsvarende gulv fordi det ikke kreves eget underlag, noe som gir korte driftsstopp.

Konsept
Fra kalosje til concept store
Det varsles om «butikkdøden». Likevel ser Oslo stadig flere butikker poppe opp i området rundt Øvre Slottsgate og Prinsens gate. Alexander Eskeland, grunnlegger av Swims, åpnet sin første concept store på nettopp dette gatehjørnet i oktober.

Netthandel
– Kan bli overkjørt av Amazon
Eksperter frykter norske handelsbedrifter blir overkjørt når Amazon kommer til Norge.

Samfunnsansvar
Koch får eget serviceteam
Bodø Industri, NAV og Koch går sammen om å skape et nytt tilbud til arbeidssøkende. – Dette er en ekte vinnvinn situasjon, sier senterleder Morten Koch.

Retailtrender
Omniexperience: Ny trend iscenesetter den totale kundeopplevelsen
Den fysiske butikken har aldri vært mer relevant i en tid hvor forbrukerne søker ekstraordinære opplevelser som er verdt å dele med andre via sosiale medier.

Distribusjon
Jollyroom dobler effektiviteten på utleveringer
Netthandelsselskapet Jollyroom investerer i en automatisert pakkeløsning som skal redusere transportkostnader og selskapets økologiske fotavtrykk, og doble effektiviteten i håndteringen av smått og mellomstort gods.

KJØPESENTER

Lagunen blir Norges største kjøpesenter
Lagunen har gjenåpnet med utvidelse og integrasjon mot bussterminal og bybane. Når neste byggetrinn fullføres neste år, forventes en årsomsetning på fire milliarder kroner. Da blir de Norges største kjøpesenter.

Amfi Moa: Opplevelser, handel og kultur
Kjøpesenteret AMFI Moa i Ålesund er utvidet med 35.000 kvadratmeter og plasserer seg dermed i toppen av lista over Norges største kjøpesentre. Totalt dekker nå senteret 75.000 kvadratmeter.

SKJERMLØSNINGER

Digitale flater gir oppmerksomhet
Butikker med digitale skjermer tiltrekker seg lettere kunder på kjøpesenteret. Med en økende konkurranse fra netthandel må butikker kjempe hardere for å tiltrekke seg oppmerksomhet og skape interesse.

Digitale skjermer gir fleksibilitet
Fleksibilitet og lang levetid er to gode argumenter for digitale skjermer. At prisene i tillegg har falt gjør det gunstigere å investere.

ProntoTV tester effekten av digitale skjermer
ProntoTV er Norges største total-leverandør av digital signage. De selger ikke bare ferdige skjermløsninger, men er også involvert i testprosjekter for å fastslå hvilken effekt digitale skjermer har på personer som eksponeres for dem.
Nå er de i gang med avanserte testprosjekter sammen med McKesson Europe og Specsavers.

MESSE

Ambiente: State-of-the-art teknologi for retailere
Ambiente arrangeres i Frankfurt mellom 8.-12. februar. Kunder forventer nå mer av butikker enn bare en presentasjon av varer. God kundeservice fordrer den perfekte interaksjon mellom det analoge og digitale.

Paperworld 2019: – En verden full av nye muligheter
Paperworld arrangeres i Frankfurt 26.-29. januar. Verdensledende produsenter og innovative startup selskaper vil vise hva fremtiden bringer for det moderne kontoret innen papir og kontorutstyr.

FRANCHISE

Hvem blir Årets franchisekjede og Årets franchisetaker?
På Franchisekonferansen i mars skal to franchisepriser deles ut. Årets franchisekjede, hvor Elkjøp vant i fjor og en ny pris av året: Årets franchisetaker. 

Ny pris 2019 – Årets franchisetaker
Det lanseres nå en ny pris som skal rette oppmerksomheten mot dyktige franchisetakere.

FASTE SIDER

Aktuelt
Flere sider med nyheter og produktnyheter

Retailkalenderen
Se nettutgaven her

Leverandøroversikten
Se nettutgaven her

Retailmagasinet kommer ut åtte ganger i året, og dekker ulike aspekter av fag- og detaljhandelen, uavhengig av varesortiment. Vi gir deg nyheter, fagartikler og case som bidrar til inspirasjon og verdifull innsikt i en bransje som er i stadig utvikling.

Se hva vi skriver om her

Bestill abonnement

Last ned enkeltsider eller hele bladet

Du kan abonnere på retailmagasinet.no sitt ukentlige nyhetsbrev gratis her

 

Nøkkelord
Faktaboks

Retailmagasinet kommer ut åtte ganger i året, og dekker ulike aspekter av fag- og detaljhandelen, uavhengig av varesortiment. Vi gir deg nyheter, fagartikler og case som bidrar til inspirasjon og verdifull innsikt i en bransje som er i stadig utvikling.

Bestill abonnement

Last ned enkeltsider eller -utgaver av bladet

Les mer om Retailmagasinet