Retailmagasinet 8/2019 er ute nå

Publisert

Retailmagasinet 8/2019 er på vei ut til abonnentene nå. I denne utgaven finner du følgende:

KUNDEOPPLEVELSE

Undersøkelse viser de beste – og dårligste – butikkjedene
Precont-Pegasus har gjennom en ny undersøkelse funnet frem til de beste og dårligste kjedene i landet på kundeservice og kunnskap. I en tid hvor netthandel og butikkdød får mest fokus, oppfordrer de kjedene til å fokusere mer på kundemøtene i de fysiske butikkene.

– Retail satser mer på kundeopplevelse
Det satses på kundeopplevelse, og utviklingen er positiv. Det viser årets undersøkelse fra KPMG.

Ark vil tilby verdens beste kundeopplevelse
Med en 13.plass gjorde Ark det godt i KPMGs undersøkelse, selv om de er i en bransje som har det tøft. Visjonen deres er ikke snauere enn at de vil tilby ”verdens beste handleopplevelse”.

Nevrovitenskap brukes til å forbedre butikkopplevelsen
Nevrovitenskapelige verktøy kan brukes til å utvikle bedre handleopplevelser. Ved å måle hjerneaktivitet og lese ansiktuttrykk får vi innsikt i kroppslige reaksjoner som gir mer informasjon enn kunden selv kan beskrive med egne ord.

SENTERDRIFT

Sartor kuttet felleskostnadene med 30 prosent
I en utbyggingsperiode steg felleskostnadene på Sartor Storsenter markant. Med god styring og hjelp av leverandørene har de fått kostnadene ned til langt under gammelt nivå. Det har redusert ledigheten av lokaler på senteret fra 3,3 prosent i begynnelsen av året til 0,6 prosent i november.

Oasen Storsenter:
Høster fruktene av oppgradering og god leietakermiks

Nylig har Oasen Storsenter på Haugalandet avsluttet en betydelig utbygging og oppgradering. Hjulpet av nye, attraktive leietakere er de blant kjøpesentrene med høyest vekst i Norge.

BUTIKKDATA OG KASSASYSTEMER

Kjedenes IT-løsninger må tilrettelegges for å sikre en sømløs handleopplevelse
Kundenes forventninger til gode handleopplevelser blir stadig høyere, og detaljhandelskjedene bør investere mer i IT-løsninger som støtter unified commerce.

– God timing å starte nettbutikk nå
PCKasse leverer butikkdata og kassasystemer til retail og restauranter, særlig små og mellomstore virksomheter. De oppfordrer kundene sine til å starte nettbutikk nå.

FRANNY AWARDS

Hvem blir Årets Franchisekjede?
I mars 2019 ble Franny Awards utdelt på den årlige Franchisekonferansen 2019. I spissen for arrangeringen av Franchisekonferansen samt kåringen av Franny Awards står konsulentnettverket FranchiseArkitekt og Hovedorganisasjonen Virke. I mars i år var det Specsavers som ble tildelt heder og ære gjennom å motta Franny award - Årets franchisekjede.

BÆREKRAFT

Ny panteautomat lar kundene tømme tomgods rett inn
Tomra har introdusert Tomra R1, en panteautomat som er opptil fem ganger raskere enn single-feed automater. Nå kan kundene tømme fulle poser og sekker med flasker og bokser i løpet av sekunder når de panter.

Seks miljøløfter fra Zalando
Zalando, Europas ledende nettplattform for mote og livsstil, har forpliktet seg til å være karbonnøytral ved sine egne driftsenheter og alle leveranser og returer. Dette omfatter egenstyrte eiendommer, varetransport og emballasje.

MESSE

Ambiente: ”2020 looks good”
7. -11 februar arrangeres Ambiente i Frankfurt. 4.460 utstillere fra 90 land vil stille ut sine produkter.

KJEDE

Musti skal doble antall butikker
Oppbyggingen av Musti i Norge startet høsten 2016 med første butikk i Bogstadveien i Oslo. Tre år senere har dyrebutikk-kjeden 32 butikker, og tallet skal dobles på fire år. Men fortsatt føler de seg ikke alltid like velkommen på kjøpesentre.

KUNSTIG INTELLIGENS

Vita-konkursen:
Kan kunstig intelligens stoppe butikkdøden?
Nok en stor butikkjede har gått konkurs. Selskapet Cosmetic Group – som eier Vita og Loco – sier at konkursen er et resultat av at varehandelen er i rask endring. Det er nå på tide for norske butikker å ta i bruk kunstig intelligens.

SoMe
7 TIPS til gode Instagram-tekster
En god og fengende caption, eller bildetekst på godt norsk, øker både tiden publikum bruker på posten din og sjansen for at de engasjerer seg. Tid og engasjement spiller igjen inn på algoritmene, som påvirker hvor mange flere som vil se posten din. Her er kommunikasjonsbyrået Turbo Kommunikasjon sine syv beste tips til gode Instagram-tekster.

HR

Ledere sliter med å finne svar på HRspørsmål
Hovedorganisasjonen Virke har lansert en ny rådgivningstjeneste på nett. Målet er å gjøre jusen forståelig for folk som ikke har svart belte i arbeidsrett.

EKSPANSJON

Slettvoll inn i Danmark med ydmykhet
Slettvoll er ydmyke når de går inn i Danmark, et land som selv har en betydelig møbelindustri med høy kvalitet.

OMNIKANAL

Norges første ubemannede skobutikk
Det norske skomerket Kastel har åpnet Norges første ubemannede skobutikk med selvbetjening på Briskeby i Oslo.

RETAILTRENDER

Slik gjenoppfinner du retail:
Nye forbrukerkrav krever nye forretningsmodeller

Detaljhandel gjennomgår i disse tider en transformasjon: formater endres, og formelen for suksess må gjenoppfinnes. Innovasjon og nytenkning i forhold til forretningsmodeller blir stadig viktigere for et selskap som ønske å bygge varige konkurransefortrinn i markedet.

FASTE SIDER

Aktuelt
Flere sider med nyheter og produktnyheter

Retailkalenderen
Se nettutgaven her

Leverandøroversikten
Se nettutgaven her

Retailmagasinet kommer ut åtte ganger i året, og dekker ulike aspekter av fag- og detaljhandelen, uavhengig av varesortiment. Vi gir deg nyheter, fagartikler og case som bidrar til inspirasjon og verdifull innsikt i en bransje som er i stadig utvikling.

Se hva vi skriver om her

Bestill abonnement

Last ned enkeltsider eller hele bladet

Du kan abonnere på retailmagasinet.no sitt ukentlige nyhetsbrev gratis her

Retailmagasinet kommer ut åtte ganger i året, og dekker ulike aspekter av fag- og detaljhandelen, uavhengig av varesortiment. Vi gir deg nyheter, fagartikler og case som bidrar til inspirasjon og verdifull innsikt i en bransje som er i stadig utvikling.

Bestill abonnement

Last ned enkeltsider eller -utgaver av bladet

Les mer om Retailmagasinet

Powered by Labrador CMS