482 utstillere fra 39 land fikk eksponert seg for 13.000 besøkende fra 94 land. (Foto: EuroCIS)

Retailteknologi for 13.000 besøkende på EuroCIS

13.000 besøkende fra 94 land fikk oppleve den mest moderne retailteknologien på EuroCIS 2019 i Düsseldorf denne uka.

Publisert

Antall besøkende var 10% høyere enn sist, og EuroCIS befestet sin stilling som den ledende messen for retailteknologi.

482 utstillere fra 39 land hadde mye å vise fram på det 14.000 kvm store messearealet. Temaer som var i fokus var omnikanal, mobile løsninger, selvskanning, kunstig intelligens, robotteknologi og Internet of Things.

Scandits selvskanningssystemer vakte interesse. (Foto: EuroCIS)

IT-investeringene i handelen øker

– Som nesten alle sektorer dreier handel seg i stadig større grad om IT. EuroCIS 2019 har underbygd at teknologien er en avgjørende faktor også for retailere i kampen om å vinne kundenes gunst, sier Hans Werner Reinhard, administrerende direktør i Messe Düsseldorf, i messens sluttkommuniké. EuroCIS kommer til å bygge videre på denne erfaringen i årene som kommer. Ifølge en studie fra EHI Retail Institute, publisert på EuroCIS 2019, fortsetter IT-investeringene å øke i detaljhandel. Her fremgår det at retailere prioriterer å framtidssikre IT-infrastruktur og optimalisering av omnikanalløsninger.

– EuroCIS er viktigste hotspot for beslutningstakere i retailbransjen. Messens betydning for nettverksbygging, innovasjon og trendplattform er enorm, fremholder Ulrich Spaan, medlem av EHI Retail Institute. Han utdyper:

– En av de viktigste trendene i handel, som EuroCIS 2019 reflekterte, er bruk av kunstig intelligens (AI), selvbetjente kasser, nye betalingsløsninger og ‘tingenes internett’ en fremtredende rolle på messen. Chatbots bruker av kunstig intelligens i kommunikasjonen imed kunder, mens IoT er et verdifullt analyseverktøy for retailere.

Powered by Labrador CMS