Alle foto: Vertiseit AB og Touchtech AB

Riktig kombinasjon av digital og fysisk retail

Økt netthandel med 43 prosent og en nedgang i returer med 89 prosent. Det er resultatet av The Fitting Room, en ny kombinasjon av fysisk butikk og netthandel som er prøvd ut i shoppingsenteret Nordstan i Gøteborg den siste måneden.

Publisert

The Fitting Room var en pop up- butikk i oktober og november på vel 60 kvadratmeter som viste fram klesmerket Wacay og sneakersmerket Sneaky Steve i sin fulle bredde. Kundene kunne prøve varene og bestille på interaktive touchskjermer. Dermed kunne butikkmedarbeiderne bruke all sin tid til å hjelpe kundene og gi råd. Varene ble levert hjem til kundene fra merkenes weblager.

Kundene bestilte varene på en interaktiv touchskjerm.

– Vi er meget imponert med resultatet av The Fitting Room, som økte vårt nettsalg med 43 prosent. En større andel av varene er solgt til full pris, noe som ga oss bedre marginer, sier Måns Månsson, adm. direktør og gründer av Sneaky Steve. Andelen returer var mindre enn en prosent, fordi kundene fikk anledning til å prøve produktene før de bestilte.

Lav returandel fordi kundene fikk prøve produktene før de bestilte.

– Vi er meget imponert med resultatet av The Fitting Room, som økte vårt nettsalg med 43 prosent. En større andel av varene er solgt til full pris, noe som ga oss bedre marginer, sier Måns Månsson, adm. direktør og gründer av Sneaky Steve. Andelen returer var mindre enn en prosent, fordi kundene fikk anledning til å prøve produktene før de bestilte.

Salg per kvadratmeter i The Fitting Room var nær det dobbelte av sammenlignbare butikker i Nordstan. Tilbakemeldingene fra kundene var gjennomgående positive.

Alle produktene i butikken var merket slik at kundene enkelt kunne ta del i historien bak merket og produktene. Alt fra designernes tanker til informasjon om holdbarhet og konkrete egenskaper. I prøverommet speilet kunden sin i et valgbart virtuelt miljø der musikk, lys og bilder bidro til å skape den rette stemningen.

Deniz Chaban og Johan Lind

– Sammenlignet med mer tradisjonelle butikkonsepter som jeg har jobbet i kunne jeg i The Fitting Room ta hånd om flere kunder samtidig uten å forlate noen, fordi jeg hadde alle produktene og all informasjon tilgjengelig i butikken. Til å begynne med trodde jeg konseptet først og fremst skulle tiltale yngre kunder, men har nå jeg endret oppfatning fullstendig, sier Bernth Carning, butikkselger i The Fitting Room.

– Resultatene fra The Fitting Room er et bevis på at kombinasjonen av fysisk og digital handel både er mer lønnsomt og bærekraftig, konstaterer Deniz Chaban og Johan Lind i Touchtech og Vertiseit, to firmaer som har spesialisert seg på digital transformasjon av fysisk retail, og som står bak prosjektet The Fitting Room.

(Pressemelding fra Vertiseit AB og Touchtech AB)

Powered by Labrador CMS