Risiko og ærlighet

LEDER: I Kjedemagasinet 4/2014 kan du lese om hvordan Expert ser tilbake på reklamekampanjen som ble slaktet av både reklamefolk og fagforeninger. Selv mener kjeden de ikke hadde noe valg, og valgte en risikabel, men åpen og ærlig linje. Det har vist seg at akkurat det kan ha vært et sjakktrekk.

Publisert

I mange tilfeller kan det være fristende å pakke inn det som er negativt eller vanskelig når det skal kommuniseres. Kanskje er også en runde eller to rundt grøten behagelig. Men gjentatte ganger viser det seg at det er følgende lille setning som fungerer best; si det som det er.

Nettopp det forsøkte Expert med sin kampanje hvor de fortalte at de sa opp 1432 ansatte, la ned 358 butikker, sparte 800 millioner kroner og senket prisene. I tradisjonell norsk målestokk er et slikt budskap i overkant direkte, og reaksjonene lot ikke vente på seg. Men kundenes reaksjon i form av økt salg, er et synlig bevis på at det lønner seg å si det som det er.

Akkurat det kan mange lære mye av. Forsøk ikke å skape et bilde av at alt er så mye bedre enn det egentlig er. I dag lever vi i et så transparent samfunn at du før eller siden – ofte veldig fort – blir innhentet av sannheten uansett. Det er lettere å forsvare seg mot sannheten enn å forsvare en løgn.

Enkelte byråer i Norge tar fryktelig godt betalt for å gi deg akkurat det samme rådet. Da er det billigere å være ærlig selv.

Stig Atle Bakke
Redaktør 



Denne lederen står på trykk i Kjedemagasinet nr. 4/2014

Powered by Labrador CMS