Adm. dir. Stein M. Skjetne og markeds- og prosjektdirektør Per Vidar Raste i Park Nordic forteller om en rivende teknologisk utvikling i parkeringsbransjen.

– Rivende teknologisk utvikling

Det skjer en rask teknologisk utvikling på parkering. Nytt er det at flere eiere av parkeringsanlegg velger å gi avkall på inntekter fra parkeringen for å få flere og mer fornøyde kunder til butikkene.

Publisert

Park Nordic ble etablert i 2008 og er operatør av store og små parkeringsanlegg, blant annet i tilknytning til kjøpesenter og frittstående. Retail er et viktig forretningsområde. Tilsammen opererer de ca 22.000 parkeringsplasser.

De er opptatt av at rollene som leverandør og operatør bør skilles blant annet for å sikre at leveranser blir oppfylt i henhold til avanserte og omfattende spesifikasjoner.

– Det er det mest ryddige, fastslår adm. dir. Stein M. Skjetne overfor Retailmagasinet.

Selv har de operatørrollen, mens de overlater utvikling og levering av soft- og hardware til andre. De har tre hovedleverandører innen kamerateknologi: Q-Free, Swarco og Giant Leap, men presiserer at de ikke gifter seg med noen.

Park Nordic leverer komplette pakker til eierne av parkeringsanlegg. De følger opp at alt er i orden: Offentlig regulering, prosjektering, rapportering, markedsføring, skilting, vaktmestertjenester, utleie av faste plasser, avgiftsparkering, kontroll, at pengestrømmen går dit den skal og at handikapp- og elbilplasser brukes riktig.

– Vi ordner alt. Eieren av anlegget skal slippe å tenke på det, sier markeds- og prosjektdirektør Per Vidar Raste.

Driftssjef Sherafedin Gashi og hans team sørger for at eierne av parkeringsanlegg skal slippe å tenke på drift.

Park Nordic er tydelige på at kunderegistre opparbeidet i den avtalte kontraktstiden er oppdragsgivers eiendom ved kontraktslutt.

Flere av de ansatte i Park Nordic har flere tiårs erfaring fra forskjellige aktører i bransjen. Raste har jobbet med parkering siden 1984 og driftssjef Sherafedin Gashi siden 1998.

Billig parkering som markedsføring

En klar trend i parkeringsbransjen er at flere velger å gå bort fra kontrollavgift. Skjetne forteller at eiere av parkeringsanlegg har vært vant til å få en inntekt fra anlegget, men at de bør vurdere å gi avkall på en del av disse inntektene for å flere og mer fornøyde kunder til butikkene.

– Så får de meromsetningen hos leietakerne av butikkareal i stedet, argumenterer han.

Ergo bør man vurdere å bruke en del av markedsbudsjettet på å subsidiere parkeringen.

Slik blir det delvis med det nye parkeringssystemet på Røa Senter som settes i drift til sommeren. Q-Free er leverandør her.

Tidvis ønsker noen butikker å sponse parkeringen for sine kunder, og Park Nordic har løsninger for det.

Hensyntar utviklingen

Per Vidar Raste og Stein M. Skjetne forteller at det skjer mye ute i verden som vil påvirke parkeringsbransjen også i Norge. Krav og retningslinjer settes delvis ute i Europa, både teknologisk og innen betalingsløsninger.

– Det skjer nå mer på ett år enn det før skjedde på fem, fastslår Raste.

Park Nordic henstiller derfor alle eiere av parkeringsanlegg til å se et stykke inn i framtida når de skal bestemme seg for løsninger. Softwaren må kunne videreutvikles, og tilpasses utviklingen og krav fra blant annet Europa forøvrig.

– Vi skal operere anlegg som er kompatible med den teknologiske utviklingen som skjer, sier Skjetne.

Kameraer som leser bilskilter er på full fart inn i parkeringsanlegg. Men det er stort sprik mellom kameraene som brukes, og prisene pr. kamera varierer fra 10.000 kr og godt oppover.

Lesbarhet er viktig, altså hvor stor andel av skiltene som kameraet klarer å lese. Park Nordic mener en lesbarhet på 98 prosent bør være normen.

Anlegget til Globen i Stockholm er stort i skandinavisk målestokk med sine 1.500 plasser og har en lesbarhet opp mot 99 prosent. Systemet er levert av Q-Free som har 450 ansatte som jobber med Intelligent Transport Systems.

Fleksibel betaling

Holberg parkeringshus er et frittstående parkeringsanlegg som betjener så vel handlende som hotellgjester i området.

Gjeldende regler tilsier at betaling i parkeringsanlegg blant annet skal kunne være sporingsløse. Kunder må også kunne betale kontant for å slippe å legge igjen elektroniske spor. Noen operatører på det norske markedet synder mot denne regelen, men hos Park Nordic er de nøye med at også kontant betaling skal være mulig på de parkeringsanleggene som de er operatør for.

Det bør være mulig å betale både med kort, kontanter, via voucher, mobil og gjennom forhåndsregistrering.

Bransjeforeningen Norpark har jobbet for at bompengebrikken Autopass også skal kunne brukes i parkeringsanlegg. Etter at NAF også har kommet på banen håper man på at dette kan bli en realitet om ikke lenge. Anleggene som Park Nordic skal operere vil være tilrettelagt for at Autopass også kan brukes når det åpnes for denne bruken.

Powered by Labrador CMS