Rykende varm velkomst for Nespress

Nespresso Boutique Bergen er én av ti i verden med selskapets helt nye butikk-konsept.

Publisert
Denne artikkelen er tidligere publisert i Kjedemagasinet, og kan også leses i sin helhet i papirutgave nr. 4/2012.

Butikken åpnet i november i fjor, og Bergen ble dermed første ikke-hovedstad i Skandinavia hvor Nespresso valgte å etablere seg.

Godt mottatt


Den 140 kvadratmeter store butikken er å finne i Strandgaten 7, midt i sentrum av byen, og Norden-sjef Kristen A. Hovland i Nespresso anser etableringen som svært viktig for selskapet.

- Det er viktig for oss å være tilstede med en butikk som kan gi en tilleggsservice til alle klubbmedlemmene våre som befinner seg i Bergen og omegn, hvor de kan møte våre kaffeeksperter, smake på nye kaffetyper og få tilgang til bredden av Nespresso-maskiner, tilbehør og personlig service, sier Hovland.

- Bergen er dessuten den første ikke-hovedstaden i Norden hvor vi har etablert oss, og det er et viktig neste steg i utviklingen vår i Norge, påpeker han.

Flunkende nytt konsept


I hjertet av det nye boutique-konseptet ligger et ønske om å engasjere kundene og tilby kaffeelskere enda flere valg i alle aspekter av deres kaffeopplevelse. Den nye butikken er delt inn i spesifikke områder som har blitt designet for å tilfredsstille ulike forbrukeres behov og preferanser. I et eget recycling-område kan kunden lære mer om hvordan Nespresso jobber med resirkulering av kapsler. Et annet område er dedikert de høyteknologiske kaffemaskinene, hvor man går gjennom alt som er relevant i forhold til disse. I klubbrommet kan man vise kunden alle muligheter knyttet til tilbud, service og hjelp man får som Nespresso Club-medlem. I kafferommet kan man smake kaffe, skumme melk og teste utstyret. Et annet område er dedikert tilbehør. For Nespresso er det viktig å tilby det de mener er vesentlig og riktig for at kunden skal få den ultimate kaffeopplevelsen, og det kan være alt fra kopper og fat til småkaker og sjokolade, som kan bidra til å opphøye kaffeopplevelsen.

Bedre kundeflyt


Som ny Nespresso-kunde kan du altså teste de ulike kaffemaskinene, smake på de 16 ulike kaffevariantene og utforske konseptet. Er du allerede kjent med merkevaren kan du gjøre kjøpsprosessen din enkel og raskt.

- De såkalte sonene er viktige i det butikkonseptet vi nå har etablert i Bergen. Det er forskjell på om det kommer inn en kunde som allerede er Nespresso-medlem, eller om de er der for første gang. Men alle skal få samme, gode service, og derfor tar vi også hånd om kundene i forhold til det. Er du allerede klubbmedlem kan du for eksempel gå inn på nett eller ringe inn bestillingen din. Da står leveransen klar i en egen sone innen en time, forteller Kristen A. Hovland.

- Vi har også utviklet et system hvor man får en lapp med et servicenummer på når man kommer inn i butikken. Man velger hva man er ute etter, slik at man kommer til riktig betjening i forhold til hvilket formål man har. Dette er noe vi har utviklet det siste året, og er et system som ivaretar en bedre kundeflyt i forhold til behov enn det vi hadde før. Butikken i Bergen er blant de første på verdensbasis som tar i bruk dette, forteller Hovland.

Viet til espressokunsten


Boutique manager Janita Kjærland forteller om positive tilbakemeldinger og god respons på butikken i Bergen etter et drøyt halvår i drift.

- Det er ingen tvil om at vi dekker et behov. Folk er nysgjerrige og kjøper både kaffe, kaffemaskiner og tilbehør. Mange kommer innom for å kjenne på atmosfæren og kunnskapen vi sitter på. Tilbudet hvor folk kan ringe inn sine ordre har også vist seg å være meget populært. Når man kommer til butikken trykker man på "pick up" i køsystemet, og får prioritet. Dette er nytt for mange, men det virker som folk setter stor pris på tilgjengeligheten dette gir, samtidig som vi viser at vi er tilstede for kunden, forteller hun.

- Vi føler at det gir en rolig og behagelig atmosfære og bidrar til at alle kunder får samme gode behandling og service. Det er noe vi er veldig stolte av, forteller Kjærland.

Trygge kunder


Som i de andre Nespresso-butikkene er det stort fokus på kunnskap også i Bergen. Ingen får gå med kaffespesialist-skilt uten å gå gjennom Nespresso sine kurs.

- Her skal alle til enhver tid kunne svare på de spørsmål kunden måtte ha. De ansatte kurses hele tiden, og går stadig over til høyere nivå. Det bidrar også til å motivere og inspirere, og gjør at vi får en stabil og kompetent arbeidskraft. Denne kunnskapen gjør dessuten kunden trygg, og gjør at de kommer tilbake, påpeker Kjærland.

- Alt handler om å gi kundene en detaljopplevelse av alle Nespresso-produktene, fra kaffeblandingene, maskinene og tilbehøret til å vedlikeholde kundens maskiner og forsterke deres kaffeopplevelse, avslutter hun.
Powered by Labrador CMS