Magnus Gleditsch og Daro Navaratnam i Dintero utvikler betalings- og omnikanalløsninger for retail.

Satser på nærhet til kunden og lav pris

Flere kjeder sliter med eldre IT-systemer som ikke henger sammen. For å klare seg framover må kjeder ha innsikt om kundene og systemer som er tilpasset endringene som skjer.

Publisert

Nykommeren Dintero utvikler betalings- og omnikanalløsninger og er inne i sitt tredje driftsår. Med fokus på lav pris og kundeinnsikt skal de få innpass i markedet. Løsningene skal hjelpe bedrifter med å samle innsikt både fra fysisk butikk og nett.

Dintero tilbyr i dag flere løsninger. Blant dem en betalingsløsning som tar sikte på å være et rimelig alternativ for bedrifter i alle størrelser. Selv om de fortsatt er små, har Dintero ambisjon om å kjempe mot aktører som Klarna og Nets om beste checkout-løsning.

De har også løsninger for lojalitetsprogram og kundeklubb som skal hjelpe kjeder med å få kontroll på kundedata fra alle kanaler. De har store kjeder på kundelista som blant annet Europris og Staples. Disse har fått skreddersydde løsninger som hjelper dem med å bruke innsikten til personlig og målrettet markedsføring ut til sine kunder. Det er denne plattformen de nå vil bruke for å hjelpe andre kjeder. I sanntid, på under 200 millisekunder, kalkuleres kundens rabatter enten det er i butikk, på nett eller i app. Så langt til sammen har Dintero rundt 400 brukersteder og har nylig signert en kjede med 50 brukersteder.

Gründerånd

Daro Navaratnam er medstifter og CEO. Han er en ekte gründer, for dette er andre gang han er med på å starte opp et selskap. Fra 2009 var han med på å bygge opp Dsafe som ble solgt til Bambora i 2015. Han forteller at hadde flere idéer han ville realisere, og en del av oppgjøret fra Dsafe-salget brukes til å bygge opp Dintero.

Investorene i Dintero består av flere kompetente mennesker fra betalingsbransjen og har nå fått med seg det Trondheimsbaserte selskapet CoFounder. De har også kunngjort at de skal gå inn i ett nytt land hvert år framover.

Nærhet til kunden

Passende nok er Dintero lokalisert på StartupLab på Forskningsparken i Oslo hvor de foreløpig er åtte ansatte. Når Retailmagasinet er på besøk, værer vi en Silicon Valley-stemning i alle korridorene. Her er det mange små, nystartede selskaper med store visjoner og tallrike sittegrupper med brettspill. Gjennomsnittlig IQ er høy.

Dintero skal vokse og ansette flere framover, men de ønsker ikke å bli for corporate.

– Vi skal være nær kundene våre. Det skal vi holde fast på selv om vi vokser, poengterer Growth Manager Magnus Gleditsch.

Som et lite selskap er det kort vei fra idé til handling.

– Vi har korte svartider og setter ting i produksjon umiddelbart, legger Navaratnam til.

Med rådgivning skal de sikre at kjedene får en løsning som er effektiv og tilpasset deres behov. Men Gleditsch understreker at de ikke har som mål å selge flest mulig konsulenttimer, da logikken i plattformen skal gjøre det enkelt å komme i gang raskt.

– Det er mange løsninger der ute i retail som er dårlige, fastslår Navaratnam.

Flere kjører på gammel teknologi og har systemer som ikke henger sammen.

– Det er mange løsninger der ute, men vi ser at det ofte er et forbedringspotensial. Vi skal løse dagligdagse pains og spare kjedene for tid og penger, sier Gleditsch.

Må ha innsikt om kundene

Det er helt avgjørende å kjenne kundene sine uavhengig om de handler på nett eller i butikk. Fysiske butikker henger etter på innsikt, og det bidrar til at de etterhvert taper markedsandeler til netthandel. Identifikasjon og innsikt er nøkkelord når man skal få kundene sine til å bli mer lojale, og da er det viktig med systemer som kommuniserer med hverandre.

– Kjeder som ikke har innsikt, kan gå glipp av store muligheter for å skape en målrettet kundereise, sier Navaratnam.

De fleste kjeder har startet kundeklubb, men fortsatt er markedsføringen lite intelligent hos mange.

– Hvilke av dine kunder er det som bare kjøper på tilbud, og hvilke er det som kun handler nyheter? Slik kunnskap må man ha, sier Gleditsch.

Med Dintero sine løsninger kan kjedene derfor få mulighet til å gi personlige tilbud til kundene, gjennom målrettede kampanjer basert på innsikt om tidligere adferd.

I tillegg har Dintero nylig lansert MyDintero, som brukes sammen med betalingsløsningen, som skal samle digitale kvitteringer på ett og samme sted. Alt kunden trenger å gjøre for å se kvitteringene, er å logge inn på sin bruker. Og helt uten at kunden trenger å laste ned enda en app.

Skalérbart

Dintero legger vekt på skalérbarhet. De mener at det er viktig å ha en API-basert plattform slik at komponenter enkelt kan settes sammen. Moduler skal være enkle å bygge videre på gjennom API'er, og Dintero lar kundene kjøpe enkeltmoduler. Men de påpeker at kundene vil få størst effekt om de tar i bruk flere komponenter.

SMB-bedrifter kan klare seg med en forenklet løsning. Eksempelvis er det ikke alle som trenger avanserte rabattberegninger.

Enklere betalinger i fysiske butikker

Dintero-duoen tror at det framover vil bli enklere for kunder å betale også i fysiske butikker enn det er i dag. Butikker vil trolig kunne utstyre sine ansatte med nettbrett som gjør det mulig for kundene å betale direkte når de får hjelp av butikkmedarbeideren, uten behov for fysiske terminaler og kvitteringsprintere.

Holder styr på rabattene

Europris innledet samarbeid med Dintero da de besluttet å utvide kundeklubben sin for å kunne personalisere kunderabatter. Gjennom referanser hadde de fått kunnskap om Dintero.

– Vi ønsket å sende ut informasjon og tilbud til våre kunder og gi dem rabatter mens de var i butikk, sier IT-direktør Ole Petter Harv.

– Vi trengte en rabattkalkulator som holdt oversikt over alle kunderabatter, et system som vi kunne integrere med kassen og netthandelen, og som kunne jobbe i sanntid mens salget pågår i butikk og på nett, legger han til.

Ole Petter Harv er IT-direktør i Europris. Foto: Europris

Kampanjeplanleggingen skjer i et annet system som forer data til rabattkalkulatoren.

– Det trengs en kraftig og stabil teknologi, og presisjon er også viktig, sier Harv.

Systemet har nå vært på lufta i snaut to år. Kunder som er medlemmer av kundeklubben, får såkalte merkupp. Typisk dreier det seg om fire-fem varer med nedsatt pris hver uke. Framover vil Europris gi flere typer rabatter. Europris bruker også Dintero som rådgivere innen API'er, teknisk arkitektur og sanntidsarkitektur.

Powered by Labrador CMS