Geir Karlsen i Lexit Group og Terje Holte i Umoe Restaurants foran selvbetjeningskioskene på Burger King på Strømmen Storsenter.

Selvbetjeningskiosker gir mersalg og effektiv drift

Umoe Restaurants opplever at nye selvbetjeningskiosker gir flere fornøyde gjester på Burger King-restaurantene.

Publisert

Umoe Restaurants har besluttet å kjøpe nye selvbetjeningskiosker til sitt voksende antall Burger King-restauranter i Skandinavia. I januar stod den første klar som pilot på Strømmen Storsenter.

Valget av leverandør falt på Lexit Group, og så langt er 32 kiosker rullet ut i Norge. Når Sverige og Danmark medregnes, nærmer det totalet antallet kiosker seg nå 100. Og det blir flere på nyåret.

Burger King har over 200 restauranter i Norden, og tallet stiger fort.

– Totalt i Norden har vi nå plassert ut ca 100 kiosker på restaurantene så langt, forteller Terje Holte som er Senior IT Consultant i Umoe Restaurants.

Det vil være mellom to og fire kiosker på hver restaurant, avhengig av størrelse.

Effektiviserer drift og kundene kjøper mer

Kioskene reduserer presset på kassa, og det blir mulig å effektivisere driften i restauranten.

– Men den største gevinsten ligger likevel i mersalg, forteller Holte.

Det viser seg at gjennomsnittlig omsetning blir høyere når gjesten bestiller gjennom kiosken. Årsaken er at det føles mindre stressende enn når man står i en klassisk kassakø med en betjent som kikker på en og med andre gjester bak seg som venter på tur.

På flere restauranter skjer over 60 prosent av salget via kiosker, samt at de nå får tid og mulighet til å gi enda bedre gjesteopplevelser.

Kundene forventer kiosker

– Kiosker kommer mer og mer. Gjester venner seg fort til dem fordi de innebærer en forenkling. Gjester forventer i større grad slike kiosker nå, sier Geir Karlsen som er retail-ansvarlig i Lexit Group.

På kontinentet har slike selvbetjeningskiosker vært i bruk noen år, og nå kommer de altså til Norge.

Karlsen peker på at en kiosk aldri er syk og er "på jobb" kontinuerlig. Automatisering og robotisering er som kjent en trend på mange arenaer. Og god software er viktig, understreker han.

– Gjesten skal kunne bestille med færrest mulig trykk på skjermen, istemmer Terje Holte.

Selvbetjeningskiosker er et skritt på veien til bestilling via mobiltelefon, og det er ikke lenge før slik funksjonalitet kommer.

Holte forteller at det er enkelt å administrere kioskene. De har hatt piloten i ti måneder uten problemer.

Design viktig

Selvbetjeningskiosker er et satsingsområde for Lexit Group innen retail. Kioskene produseres i Taiwan, mens Lexit Group tilpasser dem til norske forhold og gir dem riktig design på hovedkontoret på Kløfta.

– Design er noe som blir stadig viktigere. Kioskene må se bra ut, det holder ikke at funksjonaliteten er god. Vi brander dem og gir dem riktig image, forteller Karlsen.

Skjermene har høydeformat, noe som blir stadig mer vanlig.

Geir Karlsen og Terje Holte holdt på med prosjektet i flere år før den første ble tatt i bruk i januar. Umoe har integrert sine kiosker med kassasystemet Asset.

Kioskene er tilpasset den nye kassaloven og PCI-standarden som skal sikre mot at uvedkommende kan se hvilken kode en gjest taster ved bruk av betalingsterminal.

En selvbetjeningskiosk koster ca 40.000 kr, ferdig konfigurert og levert.

– Ved installasjon av kiosker legges også gjesteflyten om slik at gjestene nå bestiller mat på kiosk og henter denne selv på utleveringspunktet, avslutter Terje Holte.

Wenche Mathiesen på Burger King på Strømmen Storsenter mener at selvbetjeningskioskene er en fordel både for gjestene og de ansatte.

– Forenkler arbeidsdagen vår

– Selvbetjeningskasser er i tiden. Gjester i alle aldre setter pris på dem, forteller Wenche Mathiesen på Burger Kings restaurant på Strømmen Storsenter.

Hun forteller at kioskene bidrar til å forenkle arbeidsdagen til de ansatte. De har vært pilot for Burger King i Norge siden januar.

– Vi legger merke til at noen kunder bakerst i køen nå går til kioskene. Tidligere forlot en del gjester restauranten uten å bestille hvis køene var lange, sier Mathiesen.

Retailmagasinet kommer ut åtte ganger i året, og dekker ulike aspekter av fag- og detaljhandelen, uavhengig av varesortiment. Vi gir deg nyheter, fagartikler og case som bidrar til inspirasjon og verdifull innsikt i en bransje som er i stadig utvikling.

Se hva vi skriver om her

Bestill abonnement

Last ned enkeltsider eller hele bladet

Du kan abonnere på retailmagasinet.no sitt ukentlige nyhetsbrev gratis her

Powered by Labrador CMS