Sender kundene på prisjakt

SIBA lanserer en ny applikasjon for smarttelefoner som skal hjelpe elektronikkjeden å få informasjon fra allmenheten om produkter som er dyrere i konkurrentenes butikker.

Publisert
Appen ble lansert denne uken, sammen med en konkurranse på www.denstoreprisjakten.no, der gavekort fra SIBA ligger i premiepotten.

– Det er svært enkelt å delta i konkurransen. Man laster ned appen "Den store prisjakten" til sin smarttelefon. Deretter besøker man en av våre konkurrenters fysiske butikker, finner et produkt som finnes begge steder, og som er dyrere enn hos SIBA. Man tar så et bilde av prisskiltet, og laster opp via appen, forklarer landssjef Victor Bengtsson (bildet) i SIBA Norge.

Elektronikkjeden innførte i sommer en ny prispolitikk, der forskjellen mellom butikkpris og nettpris ble fjernet. Den nye appen er i følge kjeden ytterligere et tiltak for å øke transparensen i det norske markedet for hjemmeelektronikk, samt å øke bevisstheten om priser hos de norske forbrukerne. Kjeden påpeker i en pressemelding at mange nordmenn sammenligner priser via hjemmesider eller prisguider før de handler, men at man via butikkbesøk kan oppdage et skjevt bilde av prissituasjonen.

– Dette innebærer at den samme varen kan være dyrere i en butikk utenfor Oslo, enn hos samme kjede i Oslo. Vi vil at vår nye app skal bidra til at de norske forbrukerne blir mer prisbevisste og at de tar seg tid til å gjøre en prissammenligning før de handler. På SIBA er vi stolte over å kunne si at alle kunder, uansett hvor de bor og hvordan de velger å handle, alltid får samme lave pris, det vil si: "alltid nettpris i butikk", sier Victor Bengtsson.

Appen har blitt utviklet i samarbeid med det prisbelønte digitale produksjonsselskapet X-com.

– For den norske befolkningens del håper jeg at kampanjen blir fremgangsrik og at den bidrar til en ærligere prissetting på hjemmeelektronikk i Norge, sier Per Forsberg i X-Com
Powered by Labrador CMS