Servicetiden halvert på tre-fire år

Samtlige av Elkjøps kjeder i Norden har nå en leveringstid på under ti dager i snitt.

Publisert
I 2008 tok Elkjøp en styrebeslutning om å bli virkelig gode påettermarkedet, og etablerte en egen nordisk ettermarkedsavdeling. Det har ført til at servicetiden har blitt betraktelig kortere i hele Norden, skriver elektronikkbransjen.no.

Ikke bare reklamasjonssaker

Selskapets to kjeder i Norge, Elkjøp og Lefdal, har årlig en halvmillion servicesaker, inklusiv direkte ombytte. I tillegg til dissetallene kommer hjemmereparasjoner av hvitevarerer og større TVer.

Lorentz Jacobsen, Elkjøps ettermarkedssjef i Nord-Europa, har ansvaret for nesten halvannen million servicesaker i Norden i løpet av året. Han understreker at snittiden på under ti dager gjelder både forsikringssaker, betalbare saker og reklamasjonssaker.

– Vi måler altså ikke bare reklamasjonssakene. Tiden varierer fra kategori til kategori, og på datamaskiner er vi nede på under åtte dager. Det er også viktig å merke seg at vi måler tiden fra produktet blir levert i en butikk, til kunden kan hente det igjen, sier Jacobsen til elektronikkbransjen.no.

Etablerte egen ettermarkedsavdeling

Han forteller videre at Elkjøp har gjort hele det nordiske servicemarkedet bedre for alle detaljkunder:

– Vi har også gjort resten av bransjen gode; bilene som kjører innom våre varehus tar ofte turen innom naboen med en annen logo på taket. Tidligere gikk det kanskje biler én gang i uka, nå går de fem dager i uka til de store butikkene våre, sier Jacobsen.

Les mer om saken på elektronikkbransjen.no.


Elkjøp Nordic har virksomhet i alle de nordiske landene, representert gjennom kjedene Elgiganten i Sverige og Danmark, Gigantti i Finland, Elko på Island, Elding på Færøyene og Pissifik på Grønland.
Powered by Labrador CMS