Sikrer automatisk back-up for kortterminaler

Bredbåndsselskapet ice.net har utviklet et produkt som sikrer automatisk back-up for kortterminaler, uavhengig av hvilket selskap som leverer fastlinje-bredbåndet.

Publisert
Norge er i verdenstoppen når det gjelder kortbetaling. I følge Norges Bank utgjorde kontanter bare seks prosent av totalverdien på betalingsmidlene i 2011. Samtidig taper norsk handels- og tjenestevirksomhet årlig millioner av kroner i omsetning på grunn av brudd på bredbåndslinjer som drifter betalingsterminaler i butikk.

- For tidkrevende


- Dette er enkel matematikk; kombinasjonen av to bredbåndsnett vil alltid vil være mer robust enn bare ett. Å ikke ha en effektiv back-up for drift av betalingsterminaler er økonomisk risikosport, sier administrerende direktør Eivind Helgaker i ice.net.

Selskapet Point Transaction Systems AS (Point), som i dag har omtrent 50.000 betalingsterminaler hos norske handelsvirksomheter, er den første aktøren som tar i bruk ice.net sin nye back-up-løsning for kortterminaler.

- Vi har sett flere eksempler på virksomheter som har tapt titusenvis av kroner i omsetning fordi de har opplevd kabelbrudd på bredbåndstilførselen. Kortterminalenes reserveløsning, som personalet delvis må fylle ut manuelt, er altfor tidkrevende for en moderne, travel virksomhet. Derfor tilbyr vi nå en automatisk back-up fra ice.net med våre betalingsterminaler, sier Per Kristian Nauste, administrerende direktør i Point Transaction Systems AS.

Tar automatisk over


Den nye back-up-løsningen (R90) kan brukes i kombinasjon med alle bredbåndsleverandører, og bredbåndskabelen for fastlinjeleverandøren skal enkelt kunne kobles inn i R90-bredbåndsruteren. Ved bortfall av den primære fastlinjeforbindelsen vil ice.net sin bredbåndsruter automatisk overta, slik at kortterminaler og kassasystemer fortsetter å fungere som de skal.

- Norske virksomheter trenger enkle, rimelige og stabile back-up løsninger. At vi kan tilby dette som hyllevare gjennom samarbeid med ice.net vil sørge for at mange bedrifter og servicekontorer ikke går på unødvendige omsetningstap ved et kabelbrudd, sier Per Kristian Nauste.

Ice.net har bredbåndsdekning i 75 prosent av Norges totale landareal, og Point har tidligere brukt selskapets mobile bredbånd i områder av Norge som ikke har tilfredsstillende fastlinjedekning.
Powered by Labrador CMS