Full fart siden midnatt. (Foto: TechInAsia.com)

Skal slå alle rekorder på singeldagen

Den 11.11. er blitt årets viktigste handelsdag. Det kinesiske internettselskapet Alibaba har tatt eierskap over singeldagen i Kina og forventer å slå alle salgsrekorder i dag.

Publisert


Det skriver Dagens Næringsliv. Ved midnatt lokal tid gikk startskuddet for årets singeldag i Kina. Brukere over hele landet sto klar for å gjøre kupp på internett. Flere titusen selskaper og merkevarer har dumpet prisene i dag for å skape oppmerksomhet rundt egne navn – og skape salg. De lykkes.

Årets handelsfest

I løpet av den første timen ble det omsatt for nesten 50 milliarder kroner via nettstedene til Alibaba. Dette er en ny rekord. Singeldagen har for lengst gått forbi de amerikanske handelsdagene «Black Friday» og «Cyber Monday».

Singeldagen i Kina vil omsette for rundt seks ganger mer enn «Black Friday» og «Cyber Monday» samlet i år.

«I 2013 var 35 handelsvolumet vårt 35 milliarder yuan (43 milliarder kroner). Nå kan vi nå dette på en time», skriver Alibabas konsernsjef Daniel Zhang på selskapets nettside.

I fjor omsatte Alibaba for 116 milliarder kroner i løpet av singeldagen. I år forventes omsetningen å ende på over 165 milliarder kroner i løpet dagen. Dette er i samsvar med omsetningsveksten på 55 prosent i tredje kvartal.

To milliarder brukere

Singeldagen har spredt seg til andre asiatiske land. I Sørøst-Asia har Lazada, som ble kjøpt av Alibaba tidligere i år, lansert singeldagen i seks markeder. Kinesiskproduserte virtual reality-briller selges med 87 prosent rabatt og flatskjermer med 40 prosent rabatt.

Alibaba har tilrettelagt deler av nettstedet for bruk av virtual reality-briller. På «Buy+»-sidene holder det at brukeren nikker med brillene på for å kjøpe et produkt etter å ha sett det i 360 graders vinkel.

Alibaba ekspanderer for tiden internasjonalt med oppkjøp i India, Sørøst-Asia og USA.

- Vår visjon er at om ti år skal to milliarder forbrukere over hele verden handle hos oss. Globaliseringen vår dreier seg om å hjelpe småselskaper med å drive forretninger på en mest mulig effektiv måte, sa Alibabas grunnlegger Jack Ma nylig.

(Kilde: Dagens Næringsliv)

Powered by Labrador CMS