Skandinaviske forbrukere vil handle mer på nett

Mens det for ti år siden kun var to av ti nordmenn som handlet på nett, omfatter e-handel i dag nærmest hele befolkningen. Den samme utviklingen gjelder i Sverige og Danmark.

Publisert
Hele 86 prosent av befolkningen i Norge, Sverige og Danmark som er over 18 år, handler på nett, viser årets e-handelsrapport fra Posten og Bring.

Noen landsforskjeller


Skandinaviske forbrukere er med andre ord godt vant til netthandel, og er erfarne shoppere – også elektronisk. Posten og Brings e-handelsrapport viser at de få som ikke e-handler gjerne er eldre, og at de oppgir manglende sikkerhet som en viktig barriere. Andelen som handler på nett i de tre landene er relativt lik, men forbrukerne i Sverige og Danmark handler flere typer varer enn i Norge. Reiser og billetter er det vanligste å handle på nett i alle de tre landene. Derimot er andelen nordmenn som handler tjenester som reiser og billetter større enn for både svensker og dansker. Bøker, småelektronikk og klær/ sko er de vanligste e-handelskategoriene i alle land. Likevel e-handles det betydelig mer bøker i Sverige, spesielt takket være svenske kvinner. 4 av 10 forbrukere i landene handler småelektronikk, men ser man på større elektriske produkter som hvitevarer og brunevarer, er andelen dansker som handler dette betydelig høyere. Andelen som handler klær og sko på nett er betydelig større i Sverige og Danmark enn i Norge. Mens fire av ti svenske og danske forbrukere har handlet klær og sko på nett de siste 12 månedene, er det bare tre av ti norske som har gjort det samme. Et generelt trekk på tvers av de tre landene er at folk med høy utdanning, som bor i byer og har høy inntekt, er de ivrigste til å e-handle tjenester.

Vil handle mer på nett


Eksperter antar at netthandel vil oppleve en vekst på 15 prosent i årene framover. Forbrukerne tror de vil handle mer i alle varekategorier i 2013 enn i 2012. De gruppene som i dag handler mye på internett er også de som tror de vil handle mer. En liten gruppe, særlig eldre, vil ikke øke sin handel. Nordiske forbrukere forventer at de primært kommer til å handle mer av reiser/billetter, bøker, samt klær og sko. Det er også verdt å merke seg at seks prosent av danske forbrukere sier de vil handle mer dagligvarer på nett i 2013, mens ingen nordmenn tror dette. Forskjellen i kjøpsmønster mellom de nordiske landene kan indikere at det eksisterer betydelig vekstpotensial i de varegruppene som få foreløpig handler. At svensker og dansker foreløpig kjøper et bredere spekter av varer på nett, gjør at Posten tror at også norske forbrukere vil øke bredden i sitt kjøpsmønster på nett i årene som kommer. Det forventes for eksempel at andelen nordmenn som handler klær og sko vil øke betraktelig, og at andelen som handler hvite- og brunevarer i Norge og Sverige vil nærme seg det danske nivået.

Sparer tid


Forbrukerne i alle tre landene velger først og fremst å handle på nett fordi det er enkelt, de sparer tid og de kan gjøre det når det passer dem. Sammenlignet med våre svenske og danske naboer, legger nordmenn størst vekt på enkelhet, og er mindre opptatt av pris. Over halvparten av svenske og danske forbrukere oppgir at lavere pris er blant de viktigste årsakene til netthandel, mens over seks av ti fremhever enkelhet og at de selv kan velge når de bestiller som viktigste årsaker. Posten og Brings undersøkelse viser at flere av bedriftene ikke har fanget opp alle årsakene til at forbrukere handler på nett, og de ser ut til å overvurdere pris som faktor.

Viktig med produktomtale


Én av fire nordiske forbrukere oppgir dessuten muligheten til å lese produktomtaler mens de handler på nett, som en viktig årsak til elektronisk handel, mens under fem prosent av bedriftene tror forbrukerne er opptatt av dette. Nordmenn er opptatt av produktomtaler både før og mens de kjøper. Mens hele seks av ti leser produktomtaler når de orienterer seg før kjøp, er det mer enn én av tre som også ønsker å lese produktomtaler mens de handler på nett. Erfaring fra USA viser at produktomtaler har blitt et viktig parameter i konkurransen om kundene, blant annet fordi det gir flere treff på søk. Undersøkelsen viser da også at søkemotorer og produktomtaler er de viktigste informasjonskanalene nordiske forbrukere bruker før de skal handle på nett.
Powered by Labrador CMS