Skillet mellom B2B og B2C viskes ut
En ny undersøkelse foretatt av Adobe-virksomheten Marketo blant totalt 1.215 profesjonelle innkjøpere og markedsførere i Europa, tyder på at det tradisjonelle skillet mellom B2B- og B2C-markedsføring bør viskes ut.
Den viser nemlig at dagens profesjonelle innkjøpere langt på vei vektlegger de samme kjøpskriteriene som forbrukere.
Andre kriterier
Mens innkjøperne tidligere var mest opptatt av forhold som volumrabatter, leveringsevne og kvalitet, toppes nå prioriteringslisten av leverandørparametere som merkevaregjennomsiktighet (78 %), misjon (68 %) og personaliserte kundeopplevelser (49 %).
67 prosent sier de ønsker å jobbe med merkevarer som kan vise til sterk miljøfokus, og 64 prosent at de er mer tilbøyelige til å vurdere organisasjoner som demonstrerer etisk praksis gjennom hele leveransekjeden.
Nesten halvparten (48 %) av B2B-markedsførerne mener på sin side å ha mistet salgsmuligheter grunnet utydelighet i egen virksomhets kjerneverdier og misjon.
‘Ikke bare prat’
– Der har vært veldig mye fokus på verdier og misjon de siste årene, særlig i B2C-virksomheter. Denne undersøkelsen viser at dette også er høyaktuelt for B2B-virksomheter. Dette er ikke bare prat – det betyr virkelig noe for bunnlinjen, sier Klara Lundquist, marketingsjef for Adobe i Norden.
Mer om undersøkelsen her.