Du er her

Slik kan ny teknologi styrke varehandelen

Butikker føler presset fra billige og smidigere nettbutikker som aldri før. Men snart vil vi se at innovativ teknologi og konsepter som læringssentere i butikk vil gi varehandelen store nye fordeler.
Av Kronikk
Publisert 04.01.2018 10:37

Av: Glenn Arnesen, CEO i IFS Scandinavia

En fysisk butikk er fremdeles en stor fordel innen handelen. Derfor punget Amazon ut hele 13,7 milliarder dollar for å kjøpe matkjeden Whole Foods i USA. Utfordringen ligger i hvordan man skaper harmoni mellom det digitale og det fysiske leddet bedriften. Noen har allerede klart det.

Apple har skapt et slags levende torg i sine butikker. En krysning mellom et læresenter og en butikk inne i et Oslo Plaza-lignende interiør som også gjenspeiler deres nye romskips-hovedkvarter, Apple Park. De har mindre fokus på å selge produktene og mer på å utdanne forbrukerne i hvordan de kan bruke dem. Dette kombineres med å gjøre butikkene til arrangementslokaler der det blant annet holdes kurs i koding og fotografi

Den amerikanske kjeden Nordstrom skiller seg ut ved at butikkansatte får informasjon om profil og interesser for kundene mens de handler og kan gi dem en skreddersydd opplevelse. Kvaliteten på tjenestene butikker leverer vil avgjøre om de overlever eller ikke. Å tilby kursing og hjelp til kundene gir mening da det skaper lojalitet og mer salg. Forvent at stadig flere butikker slenger seg på denne trenden i 2018 og forvandler butikkene om læresentere.

Aldri gå tom

Investeringer i ny teknologi burde hovedsakelig gå mot leverandørleddet og logistikken. Her kommer IOT inn i bildet. Forbrukerne kommer til butikken for å prøve produktene fysisk, noe du ganske enkelt ikke kan gjøre på nettet. Men Forrester Research hevder at omtrent ti prosent av potensielt salg går tapt som følge av at varene er utsolgt. Da går kunden til konkurrenten, eller nettet.

Derfor er det essensielt å få bedre kontroll over lagerstatus og kunne sørge for at produktene alltid er tilgjengelige. Med sensordrevet automatisering i leverandørleddet, vil drømmen om uendelige hyller bli til virkelighet. Da kan man styre forsyningen intelligent og for å sikre at kunden får produktet de vil ha. Selskaper som amerikanske Macy’s og Wal-Mart har allerede startet å bruke dette prinsippet for å optimalisere sin forsyningskjede. Det neste året vil flere butikker ta i bruk denne strategien.

Butikkenes hovedoppgave nå er å bygge tillit. Millenniumsgenerasjonen stiller stadig sterkere krav til bærekraftige produkter når de handler. I disse tider bør man kunne bevise at produktene du selger er laget og levert på en bærekraftig måte. En sirkulær økonomi forplikter eiere å gjøre sin innsats for miljøet. H&M prøver å lede veien med nye produkter laget av brukte klær og sine miljøvennlige Arket-produkter.

Bevis deg selv verdig

For å bevise at du er bærekraftig kan blockchain-teknologi hjelpe. Systemet med distribuerte loggbøker kan spille en stor rolle i å øke innsynet i bedriftenes økosystemer. Spesielt innen motebransjen, hvor såpass mange forskjellige faktorer spiller inn. Alt fra hvem som har laget tekstilene, farget dem, klippet dem, sydd og fraktet det endelige produktet. Ifølge World Economic Forum vil det å knytte blockchain direkte til karbonforbruk kunne avmystifisere karbonmarkedet. Karbonvaluta gir derfor mening. Jeg tror vi vil se startfasen av dette i næringslivet neste år.

Digital satsning kan bli sentralt for butikker suksess, men det er ikke til å skjule at mange av dem sliter med å få til alt på en gang. Nå mener de fleste industrianalytikere at svaret er forenet handel. En  altomfattende tilnærming med en enhetlig skybasert plattform til grunns. Det kan skape suksess å knytte lager og leverandører tettere sammen med butikker gjennom skytjenester.

Nettbutikker har lenge vært innovatørene innen varehandel nå. Men det er store muligheter for at tradisjonelle butikker som forstår veien de må gå. De har et viktig og godt våpen i kampen, nemlig den fysiske butikken med serviceorienterte ansatte.


Glenn Arnesen er CEO i IFS Scandinavia.


Retailmagasinet kommer ut åtte ganger i året, og dekker ulike aspekter av fag- og detaljhandelen, uavhengig av varesortiment. Vi gir deg nyheter, fagartikler og case som bidrar til inspirasjon og verdifull innsikt i en bransje som er i stadig utvikling.

Se hva vi skriver om her

Bestill abonnement

Last ned enkeltsider eller hele bladet

Du kan abonnere på retailmagasinet.no sitt ukentlige nyhetsbrev gratis her

Nøkkelord