Du er her

Spår tredoblet netthandel innen fem år

Norsk nettekspert spår kraftig vekst innen norsk netthandelen de nærmeste årene, men veksten kommer hovedsakelig utenlandske selskaper til gode.
Av Kjedemagasinet
Publisert 26.08.2013 10:24

I Norge og Sverige utgjør netthandelen i dag anslagsvis fem prosent av den totale detaljhandelen. Det svenske investeringsselskapet Kinnevik, som blant annet er deleier i nettbutikkene CDON og Zalando, spår at andelen nettsalg vil øke til 25-30 prosent av totalen innen 5-7 år i Sverige, mens en rapport fra analyseselskapet RUI Research melder om en mulig økning av nettsalget fra dagens fem prosent til 13 prosent på det svenske markedet innen 2017.

Spår tilsvarende utvikling i Norge

Ole Martin N. Evensmo jobber med forretningsutvikling og har jobbet med netthandel for blant annet JerniaGruppen og Komplett Group. Han spår en tilsvarende utvikling her til lands.

- Veksten skyldes ikke bare at nordmenn blir stadig mer vant til å handle på nett, men også at nettbutikkene blir flere og bedre, påpeker han.

I dag selges det mye klær, sko, bøker og elektronikk på nett, mens andelen fortsatt er relativt lav innenfor områder som interiør, dagligvarer, byggevarer, leker, helse, sportsutstyr, bildeler og sminke. Evensmo tror vekst i netthandelen vil få store konsekvenser for norsk næringsliv, og at mye av veksten havner hos utenlandske aktører.

- Markedet fylles nå opp av svenske, danske, britiske, tyske, amerikanske og kinesiske nettbutikker som ikke bare er best på pris og utvalg, men også tilbyr billige og raske leveranser, norsk kundeservice og gode returmuligheter. I årene fremover vil stadig flere bedrifter måtte senke sine priser dramatisk, øke sitt utvalg, bli flinkere på produktveiledning og gjøre handelen mer behagelig om de skal overleve.

Annen kultur i Sverige

Evensmo tror mange bedriftsledere sover i timen og ikke ordentlig forstår den nye digitale hverdagen.

- Research, kundedialog, salg og kundeservice skjer i stadig større grad på nett. Å satse utelukkende på tradisjonelle kanaler for salg og markedsføring, som salg via fysiske butikker og annonsering i den lokale papiravisen, er ikke lenger tilstrekkelig.

Evensmo påpeker at det finnes en god del vellykkede norske nettbutikker, men at de sjelden tenker stort nok. I Sverige er holdningene helt annerledes, og bedriftslederne mye mer ambisiøse.

- Netthandelen er internasjonal av natur. Hvorfor så få norske nettbutikkeiere satser utenfor Norges grenser er merkelig. Vi trenger ikke gå lengre enn til Sverige for å se en helt annen kultur. Nesten alle svenske nettbutikker selger til utlandet eller planlegger å begynne med dette, påpeker Evensmo.

Nøkkelord