Forbrukertillit—CCI. Veide nettotall for perioden mai 2007 — mai 2014

Stabil forbrukertillit fra april til mai

Tilliten til arbeidsmarkedet kommende 12 måneder er vesentlig styrket to siste måneder.

Publisert
I mai er forbrukertillitsindeksen (CCI) på 2,8 poeng, viser den ferske målingen til Opinion. Det er en beskjeden nedgang på 0,2 poeng fra forrige måned. Indeksen er 4,7 poeng høyere enn i desember, som var bunnpunktet i 2013 og den svakeste noteringen siden desember 2011. For ett år siden var tillitsindeksen på 4,6 poeng. Gjennomsnittet for de fem første månedene av 2014 er 1,9 poeng, mot 5,2 poeng i samme periode i fjor. Gjennomsnittet for hele 2013 var 2,7 poeng, mot 5,9 poeng i 2012.

- Det er først og fremst ledighetsindikatoren som påvirker den samlede forbrukertillitsindeksen i positiv retning i mai, sier seniorrådgiver Henrik Høidahl i Opinion. Det er for andre måned på rad signifikant fleresom tror at arbeidsløsheten vil være lavere om 12 måneder. Tilliten til arbeidsmarkedet har ikke vært så høy siden september i fjor. Deretter ble den gradvis svekket og nådde bunnen i mars i år.

- For de andre indikatorene som utgjør forbrukertillitsindeksen er det mindre endringer fra april til mai. Forbrukernes tro på egen økonomi holder seg relativt høy, og er fortsatt vesentlig sterkere enn troen på landets økonomi, påpeker Høidahl.

- Tilliten til landets økonomi er vesentlig svakere enn for ett år siden, og gjennomsnittet etter årets fem første måneder er vesentlig svakere sammenlignet med samme periode i fjor. Det har vært en positiv utvikling for denne indikatoren om vi over tid ser på tallene på kvartalsbasis. Mye tyder på at andre kvartal i år blir det sterkeste kvartalet for troen på landet økonomi siden 1. kvartal 2013, sier Henrik Høidahl i Opinion.


CCI er et gjennomsnitt av forbrukernes forventninger til egen og landets økonomi, arbeidsledigheten og deres muligheter til å spare de kommende 12 månedene.


Om CCI = Consumer Confidence Index
Indeksen (CCI) er et anerkjent internasjonalt mål på forbrukernes tillit, og brukes i alle EU-land. Forbrukertilliten er et gjennomsnitt av forbrukernes forventninger til a) egen økonomi og b) landets økonomi de kommende 12 måneder, samt
forventninger til c) egen sparing og d) arbeidsledigheten. Jo høyere CCI, jo mer villige vil forbrukerne være til å bruke penger på større innkjøp og investeringer som bil, bolig og fritidsbolig.

Hver delindeks er slik at tallet er 100 hvis alle venter sterk positiv endring, og minus 100 hvis alle venter sterk negativ endring. Hvis alle venter ingen endring blir tallet lik 0. Med CCI over 0, kan vi si at forbrukerne i overveiende grad venter sterkere økonomi. Hvis CCI er under 0, venter de i overveiende grad svakere økonomi.

ForbrukerMeteret™
ForbrukerMeteret™ kjøres månedlig som en omnibus og kartlegger forbrukernes tillit og forventninger til egen og landets økonomi, planer for forbruk og sparing og andre spørsmål knyttet til forbruk og økonomi. Resultatene er basert på månedlige landsrepresentative utvalg (1000 intervjuer).
Powered by Labrador CMS