Stadium tar steget ut i Europa

Sveriges største sportskjede, Stadium, planlegger å etablere seg i Hamburg. Satsingen blir kjedens første utenfor Norden.

Publisert
Stadium har, til tross for lavkonjunktur og økt konkurranse, forbedret lønnsomheten og vokst på det nordiske markedet de siste årene.

I dag har kjeden cirka 140 butikker i Sverige, Finland og Danmark. Satsingen i Hamburg ble vedtatt etter studier og research i flere markeder og regioner i Nord-Europa, og administrerende direktør Gustaf Öhrn mener å se et enormt potensial i å gå inn i Europas største økonomi.

- Stadium-konsernet går bra og har en sterkt finansiell posisjon. Vi vokser med god lønnsomhet og føler oss trygge på at vi kan vårt område og at Stadiums konsept står seg godt også internasjonalt, sier Öhrn.

- Vi har nå kommet til det punktet hvor vi kjenner oss klare til å ta neste steg på reisen, og vi ser på dette som en testetablering. Hamburg ble valgt fordi vi identifiserte en ledig posisjon i markedet der for oss. Regionen innebærer dessuten logistiske fordeler samt strukturelle og klimamessige likheter med Norden, påpeker Öhrn.

Stadium er Sveriges største sportskjede med cirka 140 butikker i Sverige, Danmark og Finland. I konsernet inngår også spesialkonseptene Stadium Ski og Stadium Outlet, samt datterselskapet Stadium Sports Camp (svb). Konsernet har cirka 3000 ansatte og omsetningen 2011/2012 var cirka 5,8 milliarder svenske kroner inkl. moms. Foretaket eies av brødrene Ulf og Bo Eklöf med famililier, samt Ikano S/A.
Powered by Labrador CMS