STØRST: Med en markedsandel på 30,7 prosent, er Statoilstasjonene størst i Norge.

Statoilstasjonene størst i Norge

Statoil Fuel & Retail økte butikkomsetningen med 1,6 prosent i 2012 og er fortsatt den største kjeden blant bensinstasjonene i Norge.

Publisert
Statoil Fuel & Retail har en markedsandel på 30,7 prosent, viser Servicehandelsrapporten 2013, utgitt av analyseselskapet Nielsen.

Rapporten viser omsetningsutviklingen og fordelingen av markedsandeler mellom norske bensinstasjoner og kiosker i 2012.

- Dette er hyggelige tall, og viser at vi lykkes med utviklingen av statoilstasjonene. All ære til medarbeidere som bidrar til å sette kunden i sentrum, sier Ole Erik Samseth, direktør for convenience i Statoil Fuel & Retail Norge, ifølge en pressemelding.

Statoilstasjonene økte sin butikkomsetning med 1,6 prosent i 2012, og økte dermed sin markedsandel med 0,4 prosentpoeng innenfor servicehandelen (kiosker og bensinstasjoner) og har nå en andel på 17,5 prosent innenfor dette markedet.

- I 2012 fikk vi nye eiere med lang erfaring og ekstremt fokus på butikkutvikling og salg. Vi har sammen utviklet en rekke kortsiktige og langsiktige tiltak som vil gi oss fin utvikling også framover, varsler Samseth.

I 2012 var totalomsetningen av kiosk- og dagligvarer i servicehandelen på 13,57 milliarder kroner, eksklusive merverdiavgift. Til sammenligning omsatte dagligvaremarkedet for 148,12 milliarder kroner i 2012.

Omsetningen i servicehandelen falt med 0,3 prosentpoeng i 2012. Bensinstasjonene økte sin andel i 2012 til 57 prosent av den totale omsetningen i servicehandelen, mens kioskkjedene falt til 43 prosent.
Powered by Labrador CMS