SVAKERE: For femte måned på rad forventer forbrukerne en svakere økonomi.

Stor usikkerhet til landets økonomi

For femte måned på rad forventer forbrukerne i overveiende grad en svakere økonomi.

Publisert

Forbrukertillitsindeksen øker fra minus 3,9 poeng i januar til minus 2,1 poeng i februar, viser den ferske målingen fra analyseselskapet Opinion. 

 

Men den samlede forbrukertilliten er fortsatt på et lavt nivå. For femte måned på rad forventer forbrukerne i overveiende grad en svakere økonomi, og det er spesielt tilliten til landets økonomi og arbeidsmarkedet som bidrar til å holde indeksen relativt lav. 

 

Indeksen er markant lavere enn på samme tid i fjor, og gjennomsnittet for de to første månedene i 2015 ligger omtrent på samme lave nivå som gjennomsnittet for siste kvartal i 2014. Da var tilliten på sitt laveste siden finanskrisen i 2008.

 

– Tilliten til egen økonomi er fortsatt på et betydelig høyere nivå enn tilliten til landets økonomi, men også for denne indikatoren registrerer vi et fall de siste månedene. Troen på egen økonomi om 12 måneder er markant svakere i februar enn for ett år siden. Vi så for alvor et fall for denne indikatoren fra og med oktober i fjor, sier Henrik Høidahl, seniorrådgiver i Opinion.

 

Selv om høy sparerate de siste årene har ført til at forbrukerne har bygd opp gode reserver, har usikre tider internasjonalt og usikre økonomiske utsikter for Norge bidratt til økende usikkerhet hos forbrukerne, framfor alt knyttet til landets økonomi og arbeidsmarked. 

 

– Mye oppmerksomhet om det store fallet i oljeprisene, prognoser som peker i retning av stigende arbeidsledighet og varsler om lavere lønnsvekst påvirker forbrukernes forventninger og tillit til landets og egen økonomi i negativ retning, sier Henrik Høidahl i Opinion.

 

CCI er et gjennomsnitt av forbrukernes forventninger til egen og landets økonomi, arbeidsledigheten og deres muligheter til å spare de kommende 12 månedene.

 

 

Powered by Labrador CMS