Du er her

Stordalen åpnet Kjøpesenterkonferansen

Petter Stordalen snakket om kulturbygging som en av de viktigste suksessfaktorene da han åpnet Kjøpesenterkonferansen 2014.
Av Kjedemagasinet
Publisert 22.10.2014 10:47

– Man har valget mellom vekst og fornyele på den ene siden og forvitring på den andre, sa Petter Stordalen under åpningstalen på Kjøpesenterkonferanse på Clarion hotell og kongress på Gardermoen onsdag.

 

Han fortalte om sitt eget liv og sin egen suksess – fra han var jordbærselger på torget i Porsgrunn til han nå åpner hoteller i Sverige på størrelse med et stort kjøpesenter.

 

– Suksess skapes av menneskene som står bak. Elsk endring og ikke la stoltehten stå i veien for endring. Vær annerledes, sa Stordalen.

 

Han mener kjøpesenterbransen har en lysende framtid.

 

– Vi har behov for å møte hverandre. Det er naturstridig ikke å møtes. Kjøpesentre og hoteller må jobbe for å skape de beste møteplassene. Kanskje er fremtidens kjøpesenter et sted der man gjør mye mer enn å handle. Men kaken til kjøpesentrene blir større. Dere må begynne å tenke på hvordan det ser ut i framtida – ikke om fem år, men om ti-femten-tjue år. Vi må forholde oss til konkurransen. Men svaret er like grunnleggende som slik vi er som mennesker. Svaret er kultur. Man må skape en kultur for utvikling. Ting var ikke bedre før. Ting var aldri bedre før. Annerledes, kanskje, men ikke bedre. Nå rkunden endrer behov, må vi følge med i timen, sa Stordalen.

 

Han mener formelen på sukess er 5 - 15 - 80.

  • 5 prosent strategi
  • 15 prosent markedsposisjon
  • 80 prosent gjennomføringskraft

– Strategi og markedsposisjon kan kjøpes, lages eller kopieres. Men det viktigste er gjennomføringskraft. Mange har planer, ideer og tanker, men kraften er det ikke mange som har, sa han.

Nøkkelord