Du er her

Storeslem til Vestkanten

Vestkanten Storsenter i Bergen vant den prestisjefylte prisen Årets køpesenter under Kjøpesenterkonferansen. I tillegg vant de prisen Årets driftsteam.
Av Kjedemagasinet
Publisert 24.10.2014 12:29

Det var en strålende fornøyd og tydelig stolt senterleder Rolf Tvedte som tok imot prisen til stående applaus fra flere hundre deltagere på Awardsnight under Kjøpesenterkonferansen 2014.

 

I juryens begrunnelse heter det blant annet:

 

«Juryen berømmer Vestkanten Storsenter for at de arbeider langsiktig og har en god strategi for hvordan de skal ta sin posisjon som regionens (bydelens) handels- og opplevelsesdestinasjon – da i en region med stor konkurranse. Vestkantens mange bruksområder har gjort det mulig å ta markedsandeler fra flere bydeler omkring. Ledelsen er fremtidsrettet og visjonære. Vestkanten Storsenter kan vise til dokumenterte resultater og gode tiltak for vekst, handel og opplevelse.


Ledelsen er meget engasjerte i senterets utvikling, så vel internt som eksternt. Strategien er å være «på fornavn med alle». Det satses stort på intern opplæring av ansatte via e-læring. De har utviklet Vestkantskolen inkluderer korte videoklipp med tydelige budskap til de ansatte. Her bruker ledelsen seg selv og profesjonelle aktører innenfor salgsutvikling.»

 

Utmerkelsen utdeles hvert år av Nordic Council of Shopping Centers til den fremste representanten for moderne norsk kjøpesenterdrift. Prisen er blitt delt i flere tiår. Vinneren av årets pris blir automatisk nominert til konkurransen for Årets Nordiske Kjøpesenter i NCSC.

 

Kandidatene er vurdert på områdene intern og ekstern markedsføring, organisering og drift, arkitektur og senterutvikling og miljø. Kriteriet er at senteret på ett eller flere av disse områdene skal ha gjort noe som er enestående og nyskapende de siste 12 måneder, eller som er gjort på en mer fremragende måte enn andre. Sirkus Shopping, Strømmen Storsenter og Vestkanten Storsenter konkurrerte om tittelen. 

 

Årets driftsteam

Vestkanten Storsenter vant også kjøpesenterprisen Årets Driftsteam 2014.

 

I juryens begrunnelse heter det blant annet:
 

«Teamet representerer en meget velfungerende driftsorganisasjon med høy kompetanse innenfor teknisk byggforvaltning og drift. Dette har bidratt til at driften av bygningsmassen, utearealer og tekniske anlegg holder en høy kvalitet, sett i forhold til et konkurransedyktig nivå på felleskostnadene. Bygningsmassen inneholder spesielt krevende tekniske anlegg siden de betjener både ishall og badeland i tillegg til selve kjøpesenteret.»

 

Årets butikkjede

Dagligvarekjeden Meny vant prisen for Årets butikkjede 2014.

 

Juryen begrunner blant annet utnevnelsen slik:

«MENY har med sin strategi, tatt en tydelig posisjon i sitt marked. Dagligvarekjeden skal ha honnør for at de er eneste i markedet som tørr å satse på ferskvare, kvalitet og stort utvalg av råvarer - spesielt når konkurransen i markedet er prispresset.


MENY bidrar positivt for shoppingopplevelsen på et kjøpesenter, ved at de lager innbydende butikker, med fristende delikatesser, der kunden kan smake. Ferskvareområdene fremstår som en markedsplass, der kunden minnes om at slakteren, bakeren, grønnsaksselgeren og fiskehandleren fortsatt finnes, hos Meny.»

 

Den Gylne Idé

Den Gylne Idé er en konkurranse som kårer de beste markedsføringsarbeidene i norsk kjøpesenterbransje. I år var prisen delt inn i to kategorier: kampanje og åpen klasse.

 

Vinneren i kategori kampanje ble den omstridte ute-is-kampanjen til Aker brygge.

 

Juryformann Christine Lampe i NCSC begrunner seieren slik:

 

− Det er ikke så ofte at kjøpesentre klarer å skape debatt, men Aker Brygge fikk svært mye ut av en relativt begrenset kampanje. Juryen la særlig vekt på at en så liten og enkel idé kan gi så mye oppmerksomhet og engasjement i både tradisjonelle og sosiale medier, sier Lampe.

 

I kategorien åpen klasse var det det lille kjøpesenteret på Husnes som stakk av med seieren. Senteret sliter med de samme utfordringene som det lille stedet, nemlig at befolkningstallet og kundegrunnlaget går ned. I forbindelse med sitt 5 års jubileum ønsket derfor senteret å stimulere til befolkningsvekst, og lovte gaver for mer enn 150 000 kroner til det barnet og familien som ble født nærmest jubileumsdatoen. Kampanjen fikk stor oppmerksomhet, og skapte engasjement i det lille lokalsamfunnet.

 

− Husnes Storsenter viste med kampanjen at de er en engasjert del av nærsenteret, og at de bryr seg. Juryen syntes idéen var kreativ og sjarmerende, i tillegg til at den skapte gode resultater fo

Nøkkelord